لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۰

قطعنامه‌های آمریکا و روسیه درباره ونزوئلا وتو شد


نمایی از شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویورک؛ عکس آرشیوی‌ست
نمایی از شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویورک؛ عکس آرشیوی‌ست

ایالات متحده و روسیه هیچ کدام نتوانستند در جلسه روز پنج‌شنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد پیش‌نویس قطعنامه‌های خود درباره ونزوئلا را به تصویب برسانند، امری که با توجه به اختلافات بین‌المللی بر سر چگونگی مواجهه با بحران سیاسی و انسانی در این کشور از ابتدا قابل پیش‌بینی بود.

پیش‌نویس قطعنامه ایالات متحده بر ضرورت برگزاری انتخاباتی آزاد و عادلانه در ونزوئلا تاکید داشت و همچنین عنوان می‌کرد که دولت ونزوئلا باید اجازه کمک‌رسانی به مردم این کشور را بدهد. اما روسیه و چین پیش‌نویس قطعنامه ایالات متحده را وتو کردند. در عین حال آفریقای جنوبی نیز به آن رای منفی داد و سه کشور دیگر هم رای ممتنع.

الیوت آبرامز، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ونزوئلا، با انتقاد از وتوی این قطعنامه به شورای امنیت گفت: «برخی اعضای این شورا با رای علیه این قطعنامه بار دیگر از مادورو و همدستانش پشتیبانی کردند تا رنج مردم ونزوئلا همچنان ادامه یابد. این بحران از مرزهای ونزوئلا فراتر رفته و ثبات منطقه را تهدید می‌کند.»

ایالات متحده و بیش از ۵۰ کشور دیگر، از جمله متحدان اروپایی آمریکا، خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون، را به‌عنوان رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا پذیرفته‌اند و خواستار برگزاری انتخابات آزاد در این کشور شده‌اند.

از سویی روسیه و چین به همراه برخی کشورها همچون کوبا، ترکیه و ایران بر حمایت خود از نیکلاس مادورو تاکید کرده‌اند، رئیس جمهور ونزوئلا که مشروعیتش به چالش کشیده شده است.

پیش‌نویس قطعنامه روسیه نیز با پشتیبانی از دولت نیکلاس مادورو، آن را نهاد اصلی برای دریافت کمک‌های بین‌المللی معرفی می‌کرد. اما این قطعنامه تنها چهار رای مثبت کسب کرد و به این ترتیب تصویب نشد.

قطعنامه‌های شورای امنیت برای تصویب به ۹ رای نیاز دارند. در عین حال هیچ یک از پنج کشور روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و ایاالات متحده نیز نباید آن را وتو کنند.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد، پس از رای‌گیری درباره پیش‌نویس قطعنامه ایالات متحده اظهار داشت: «ما به شدت نگران این مسئله هستیم که مبادا نشست امروز مستمسکی بشود برای یک مداخله واقعی، و نه انسانی... آن هم به بهانه این که شورای امنیت توانایی حل وضعیت ونزوئلا را ندارد.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، تاکید کرده که همه گزینه‌ها در رابطه با ونزوئلا را در نظر دارد و هیچ کدام آنها را کنار نگذاشته است، اگرچه آبرامز اتهام روسیه را که واشینگتن برای مداخله نظامی در ونزوئلا آماده می‌شود، رد کرد.

ایالات متحده روز دوشنبه پس از آن که ارتش ونزوئلا مرزهای خود را بر روی کمک‌های انسان‌دوستانه این کشور بست، دولت مادورو را هدف تحریم‌های جدید قرار داد و از متحدان خود خواست که دارایی‌های شرکت دولتی نفت ونزوئلا را مسدود کنند.

آمریکا این کمک‌ها را به درخواست خوان گوایدو برای ونزوئلا که فقر و فلاکت گسترده‌ای را تجربه می‌کند، ارسال کرده است. مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، می‌گوید که واشینگتن همچنان اصرار دارد که این کمک‌ها به دست مردم ونزوئلا برسد.

منبع: خبرگزاری رویترز؛ س.ن

XS
SM
MD
LG