لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۶

رویترز: ونزوئلا در توئیت‌های جان بولتون جای ایران را گرفته است


جان بولتون، مشاور امنیت ملی رییس جمهور آمریکا (عکس اکتبر ۲۰۱۸)
جان بولتون، مشاور امنیت ملی رییس جمهور آمریکا (عکس اکتبر ۲۰۱۸)

جان بولتون، مشاور امنیت ملی رییس جمهور آمریکا در دفتر کارش در کاخ سفید یادگاری هایی دارد که به خوبی الويت‌های سیاست خارجی او را به نمایش می گذارند.

یکی از این اشیا نسخه قاب شده کاریکاتوری است که او را در حال رقص و آواز نشان می دهد چون نیکلاس مادورو رییس جمهور ونزوئلا با لباسی نارنجی رنگ که مخصوص بازداشتی های اردوگاه گوانتانامو است پشت میله های زندان است. اين کاریکاتور در روزنامه «دیاریو لاس آمریکاس» چاپ شهر میامی منتشر شد.

یکی دیگر از این یادگاری ها کاریکاتوری از یک آیت الله ایرانی هنگام شنیدن خبر خروج دونالد ترامپ از برجام است.

خبرگزاری رویترز می نویسد این روزها ظاهرا کاریکاتور مربوط به ونزوئلا جای کاریکاتور مربوط به ایران را گرفته است. این نشانه تمرکز سرسختانه جان بولتون بر سرنگونی حکومت نیکلاس مادورو است. تمرکز آقای بولتون بر موضوع ونزوئلا را می توان به خوبی در پیام های تند و تیز او در شبکه توئیتر نیز مشاهده کرد.

دولت آمریکا اقدامات بین المللی برای به رسمیت شناختن خوان گوایدو، رییس مجلس ملی (پارلمان) ونزوئلا را رهبری کرده که در ماههای اخیر به رهبر مخالفان نیکلاس مادورو بدل شده و مدعی است که انتخاب مجدد آقای مادورو به مقام ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۸ نتیجه تقلب و نامشروع است.

از ژانویه امسال تاکنون جان بولتون بیش از ۱۳۰ توئیت علیه نیکلاس مادورو منتشر کرده که سه چهارم تمامی پیام‌های او در این دوره و بیش از یک سوم کل توئیت های او از مارس ۲۰۱۸ است که دونالد ترامپ او را به مقام مشاور امنیت ملی انتصاب کرد.

جان بولتون، یکی از نئو محافظه کاران قدیمی که منتقدانش او را جنگ طلب می دانند، در مقام مشاور امنیت ملی آمریکا یبش از هر موضوع دیگری در مورد ونزوئلا توئیت منتشر کرده است. تعداد پیامهای او در حدود یک سالی که از انتصاب او می گذرد در مورد ایران ۳۴ و در مورد منطقه خاورمیانه و سوریه ۲۹ مورد بوده است.

یکی از پیامهای جان بولتون در شبکه توئیتر علیه رییس جمهور ونزوئلا دستمایه همان کاریکاتوری است که اکنون نسخه ای از آن در دفتر کارش نصب شده است.

آقای بولتون در آن پیام نوشت:«برای نیکلاس مادورو و اطرافیانش یک بازنشستگی آرام و زندگی در ساحلی به دور از ونزوئلا آرزوم دارم.» این پیام تاکنون ۱۹ هزار بار بازارسال شده و ۳۹ هزار لایک دارد.

خبرگزاری رویترز می افزاید پیام‌های آقای بولتون خشم اهداف این پیام ها را برانگیخته است.

چندی پیش خورخه آرئازا وزیر خارجه ونزوئلا در یک کنفرانس خبری در سازمان ملل متحد در تلفن موبایل خود یکی از توئیت های آقای بولتون را به خبرنگاران نشان داد که در آن به کشورهایی که قصد خرید نفت و طلای ونزوئلا را دارند هشدار می دهد.

وزیر خارجه ونزوئلا گفت:«هدف او در این پیام دستوردادن به دیگران است.»

خورخه آرئازا در شبکه توئیتر جان بولتون را دنبال می کند ولی آقای بولتون او را دنبال نمی کند.

وزیر خارجه ونزوئلا هفته گذشته نيز در پیامی در شبکه تویئتر نوشت:«زبان گانگستری بولتون و تهدیدهای او نشانه والاترین شکل دیپلماسی است. واقعا جای تاسف دارد که سیاست خارجی آمریکا به دست این دارو دسته افتاده است.»

تعداد کاربرانی که صفحه توئیتر جان بولتون را دنبال می کنند ۵۴۳ هزار نفر و تعداد کسانی که نیکلاس مادورو را در شبکه توئیتر دنبال می کنند ۳.۵ میلیون نفر است.

ولی به گفته ماتیوس لوئفکنز، که در مورد نحوه استفاده سیاستمداران و رهبران جهان از شبکه توئیتر گزارش سالانه ای به نام «توئیپلماسی» را منتشر می کند، میزان تماس فعال کاربران با صفحه توئیتر جان بولتون بیشتر است.

با استفاده از گزارش رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG