لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۱

رأى‌گيرى دهمين انتخابات رياست جمهورى ايران آغاز شد


پس از چند هفته مبارزه شديد انتخاباتى در ايران بين چهار نامزد تاييد شده از سوى شوراى نگهبان، راى گيرى براى انتخاب رييس جمهور آينده از ساعت هشت صبح جمعه آغاز شد.

شوراى نگهبان ارديبهشت ماه گذشته از بين ۴۷۵ داوطلب انتخابات رياست جمهورى، صلاحيت تنها چهار نامزد نزديك به نظام جمهورى اسلامى ايران را تاييد كرد.

در اين انتخابات، مير حسين موسوى، نخست وزير سابق، مهدى كروبى، رييس سابق مجلس و محسن رضايى، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، با محمود احمدى نژاد به رقابت مى پردازند.

بر اساس قانون انتخابات رياست جمهورى ايران، اخذ راى از واجدين شرايط به مدت ۱۰ ساعت صورت مى گيرد ولى با پيشنهاد وزارت كشور و تاييد شوراى نگهبان اين زمان مى تواند چهار ساعت تمديد شود.

مبارزات انتخاباتى در ايران در هفته هاى گذشته با شدت هر چه تمام تر دنبال شد و با انجام مناظره ميان نامزدها هيجان رقابت ميان آنها اوج گرفت و ميليون ها نفر را به خيابان هاى ايران كشاند.

در اين دور از انتخابات اتهام هاى زيادى از سوى كانديداها عليه يكديگر صورت گرفت و محمود احمدى نژاد با نام بردن از برخى سران جمهورى اسلامى و فرزندان آنها به عنوان مفسد اقتصادى، جنجال بزرگى در ايران بوجود آورد.

در مقابل، نامزدهاى رقيب رييس جمهور ايران با ارائه آمارهاى بانك مركزى و تاكيد بر «عملكرد ضعيف» دولت نهم در حوزه هاى اقتصاد و سياست خارجى از راى دهندگان خواستند تا به تغيير سياست ها در ايران راى دهند.

انتخابات رياست جمهورى در ايران در حالى آغاز شد كه اصلاح طلبان در روزهاى اخير به شدت از يكدست بودن مجريان و ناظران انتخابات انتقاد و از احتمال انجام تقلب به نفع محمود احمدى نژاد ابراز نگرانى كرده اند.
به جز محمود احمدى نژاد كه از ادامه سياست هاى خود در صورت انتخاب شدن به عنوان رييس جمهور سخن گفته است، سه نامزد ديگر از تغيير رويكرد فعلى دولت در برخورد با مسائل اقتصادى، آزادى هاى مدنى و سياست خارجى خبر داده اند.

انتخاب رييس جمهور جديد مى تواند تاثير عميقى بر اوضاع داخلى ايران و همچنين روابط خارجى تهران با كشورهاى جهان بگذارد و مذاكرات بر سر برنامه هسته اى جمهورى اسلامى بين ايران و كشورهاى غربى را از بن بست خارج كند.

مناسبات ايران با آمريكا از ديگر مواردى است كه به اعتقاد ناظران سياسى مى تواند با روى كار آمدن يك رييس جمهور جديد شاهد تحولات و پيشرفت هايى باشد.

باراك اوباما، رييس جمهور آمريكا اعلام كرده است كه مذاكرات بين تهران و كشورهاى گروه پنج به علاوه يك بر سر برنامه اتمى ايران پس از برگزارى انتخابات رياست جمهورى آغاز مى شود و او انتظار دارد كه تا پايان سال شاهد نتايج ملموسى در اين زمينه باشد.

هشدار نسبت به «تقلب»

انتخابات رياست جمهورى در ايران در حالى آغاز شد كه اصلاح طلبان در روزهاى اخير به شدت از يكدست بودن مجريان و ناظران انتخابات انتقاد و از احتمال انجام تقلب به نفع محمود احمدى نژاد ابراز نگرانى كرده اند.

در تاكيد بر اين نگرانى، مير حسين موسوى به آيت الله خامنه اى نوشته است و در آن از موارد دخالت «فرماندهان و مسئولان سپاه و بسيج»، «تعلل وزارت كشور در پذيرش ناظران شعب اخذ راى» و « استفاده از امكانات دولتى براى تبليغات توسط محمود احمدى نژاد» شكايت كرده است.

مهدى كروبى، ديگر نامزد اصلاح طلبان نيز در نامه اى به مقام هاى اطلاعاتى و امنيتى جمهورى اسلامى از آنها خواسته است تا از آراء مردم صيانت كرده و سلامت انتخابات را تضمين كنند.

آقاى كروبى پيشتر تهديد كرده بود كه در صورت دريافت گزارش هايى مبنى بر تقلب در انتخابات، موارد را به وزارت كشور منعكس خواهد كرد و در صورتى كه تا ظهر به آن رسيدگى نشود در مصاحبه اى «برخى حرف ها» را اعلام مى كند.
XS
SM
MD
LG