لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۷

در مرکز آزمایش‌های موشکی روسیه چه اتفاقی افتاد؟


یک زیردریایی هسته‌ای (عکسبرداری شده در سال ۲۰۱۷) در مرکز تعمیرات سِمواش در نزدیکی نیونوکسا که انفجار اخیر در آنجا رخ داده است.
یک زیردریایی هسته‌ای (عکسبرداری شده در سال ۲۰۱۷) در مرکز تعمیرات سِمواش در نزدیکی نیونوکسا که انفجار اخیر در آنجا رخ داده است.

گزارش‌هایی در مورد هجوم مردم برای خرید قطره‌های ید در شهر سورودوینسک روسیه منتشر شده است. مقامات مسئول اعلام کرده‌اند که تابش هسته‌ای در منطقه به شدت افزایش یافته است. به دلیل نشت سوخت سمی موشک، شنا و ماهیگیری در این بخش از سواحل دریای سفید که بندر کشتی‌سازی و آرخانگلسک، مرکز این ایالت در جوار آن قرار دارند، ممنوع شده است.

حدود یک ماه پس از آتش‌سوزی در یک زیردریایی محرمانه روسیه که در جریان آن ۱۴ خدمه و ملوان کشته شدند وقوع یک حادثه مرگبار دیگر در نیروهای مسلح روسیه در نواحی شمالی این کشور بار دیگر به انتقادها درمورد نحوه برخورد مقامات با اطلاعات مربوط به حوادث مرگبار که می‌توانند برای حکومت شرم‌آور باشند، دامن زده است.

این انفجار روز هشتم ماه اوت (۱۷ مرداد) در شهر نیونوکسا در یک تاسیسات نیروی دریایی روسیه روی داد که از چند دهه پیش محل آزمایش موشک‌های دریایی از جمله موشک‌های بالستیک قاره‌پیما بوده است. این شهر بندری در سواحل خلیج دوینا و در نزدیکی شهر سورودوینسک قرار دارد.

وزارت دفاع روسیه در اولین اطلاعیه خود گفت در این انفجار و آتش‌سوزی ناشی از آن دو نفر کشته و شش نفر مجروح شده‌اند. این بیانیه افزود دلیل انفجار، سوخت مایع موشک بوده و «هیچ ماده شیمیایی زیانباری در محیط پخش نشده است».

روز ده اوت (۱۹ مرداد) شرکت «روس اتم» اعلام کرد که تعداد قربانیان پنج نفر است. بیانیه اداره انرژی اتمی روسیه نشانه دیگری از وقوع سانحه‌ای مربوط به مواد هسته‌ای تلقی شده است. ساعاتی پس از انتشار این بیانیه، مسئولان اداره سوانح در سورودوینسک اعلام کردند که تابش مواد هسته‌ای در منطقه افزایش یافته است.

موقعیت نیونوسکا در روسیه

به گفته سازمان زیست‌محیطی «صلح سبز»، تشعشعات هسته‌ای در منطقه به ۲۰ برابر میزان عادی رسیده و در نتیجه گروه‌های مدافع محیط زیست از دولت فدرال خواستند تا مشخص کند که دقیقا چه نوع موادی در منطقه پخش شده و آیا برای مردم منطقه خطرناک است یا نه.

مسئولان اداره سوانح روسیه گفتند میزان تشعشعات هسته‌ای در منطقه عادی است و برای مردم خطرناک نیست. اما این باعث رفع نگرانی‌های مردم سورودوینسک نشده است.

سایت خبری ناحیه آرخانگلسک گزارش داد که مردم تمامی قطره‌های ید را از داروخانه‌ها خریده‌اند. قطره ید برای محافظت از غده تیروئید در مقابل برخی از انواع تابش هسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همین سایت از قول یک مسئول فرودگاه آرخانگلسک بدون ذکر نام او گزارش داد سه مجروح انفجار توسط یک پرواز اضطراری برای درمان به مسکو اعزام شده و کسانی که همراه آنها بودند لباس‌های محافظتی ویژه به تن داشتند.

روز ۹ اوت (۱۸ مرداد) روزنامه روسی «کومرسانت» گزارش داد که پس از کشف مواد بسیار سمی سوخت موشک (هپتیل) در آب‌های منطقه، شنا و ماهیگیری در سراسر خلیج دوینا که به دریای سفید می‌ریزد حداقل به مدت یک ماه ممنوع شده است.

اداره ایمنی هسته‌ای نروژ روز ۹ اوت (۱۸ مرداد) گزارش داد که به نسبت روز قبل افزایش تشعشعات هسته‌ای را تشخیص نداده و از سوی روسیه هیچ خبر رسمی حاکی از وقوع سانحه دریافت نکرده است.

شهر سورودوینسک با حدود ۱۸۰ هزار جمعیت یکی از مراکز کشتی‌سازی شمال روسیه است و زیردریایی‌های هسته‌ای و سایر شناورهای نظامی در آنجا تولید و تعمیر می‌شوند. گروه‌های فعال محیط زیست از سال‌ها پیش در مورد افزایش تشعشات هسته‌ای در آب‌های منطقه هشدار داده‌اند.

XS
SM
MD
LG