لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۷

۱۴ ملوان در آتش سوزی در یک زیردریایی روسی کشته شدند


یک زیر دریایی اتمی روسیه (عکس از آرشیو)
یک زیر دریایی اتمی روسیه (عکس از آرشیو)

وزارت دفاع روسیه روز سه شنبه ۱۱ تیر اعلام کرد که بر اثر آتش سوزی در یک زیردریایی این کشور ۱۴ ملوان کشته شده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، وزارت دفاع روسیه نام این زیر دریایی را که روز دوشنبه آتش گرفت اعلام نکرد و در مورد دلایل وقوع حادثه و احتمال زنده ماندن تعدادی از خدمه آن هیچ توضیحی نداد.

رسانه های روسیه گزارش دادند که این زیردریایی اتمی که برای عملیات حساس در اعماق اقیانوس ها طراحی و ساخته شده یکی از محرمانه ترین شناورهای نظامی روسیه است.

وزارت دفاع روسیه روز سه شنبه دربیانیه ای گفت این زیردریایی هنگام تجسس در اعماق آب در حریم دریایی آن کشور و بندرگاه نظامی سورمرسک، پایگاه ناوگان شمالی نیروی دریایی آن کشور دچار حریق شده و تحقیقات در مورد این حادثه آغاز شده است.

وزارت دفاع روسیه در بخش دیگری از بیانیه گفت با فداکاری خدمه زیردریایی آتش سوزی مهار شده ولی در مورد دلایل احتمالی این حادثه، تعداد خدمه ای که در زیردریایی بودند و یا احتمال زنده ماندن برخی از آنها هیچ توضیحی نداد.

در این بیانیه گفته می شود که ماموریت زیردریایی تحقیق در بستر دریا بوده ولی نام و نوع زیر دریایی را مشخص نکرد. وبسایت روسی «آر بی سی» در گزارشی گفت که یک زیردریایی اتمی مدل آ اس ۱۲- لوشاریک بوده است.

لوشاریک که در سال ۲۰۱۰ به نیروی دریایی روسیه پیوست پیشرفته ترین و ناشناخته ترین زیردریایی روسی است. نام آن از یک شخصیت کارتونی دوران شوروی، یک اسب اسباب بازی کوچک که پیکرش مجموعه ای از اشکال کروی بود به عاریه گرفته شده است.

ظاهرا دلیل انتخاب این نام نحوه طراحی فضای داخلی زیردریایی است که از یک مجموعه کپسول های کروی از جنس تیتانیوم ساخته شده که در برابر فشار آب در اعماق اقیانوس بسیار مقاوم است.

زیردریایی لوشاریک در برنامه های تحقیقاتی سال ۲۰۱۲ برای اثبات حاکمیت روسیه بر مناطق گسترده ای از قطب شمال نقش فعالی داشت. طبق بیانیه های رسمی که در آن زمان منتشر شد این زیردریایی توانسته بود از عمق دو هزار و ۵۰۰ متری نمونه برداری کند. زیر دریایی های معمولی می توانند به عمق ۶۰۰ متری برسند.

آسوشیتدپرس می افزاید حدس زده می شود که زیردریایی لوشاریک قادر بود به عمق ۶ هزارمتری برسد ولی اثبات این ارزیابی به صورت مستقل امکان ندارد. کارشناسان می گویند احتمالا یکی از ماموریت های این زیردریایی مختل کردن کابل های ارتباطی در کف دریاها بوده است.

رسانه های روسی می گویند با وجودیکه این زیردریایی بخشی از ناوگان شمالی است ولی تحت فرمان مستقیم بخش تحقیقات آب های عمیق در وزارت دفاع آن کشور است که به خوبی اهمیت ماموریت های آنرا نشان می دهد.

این آتش سوزی پر تلفات ترین حادثه نیروی دریایی روسیه از سال ۲۰۰۸ است. در آن سال بر اثر فعال شدن تصادفی سیستم اختفای حریق در زیردریایی اتمی نرپا هنگام آزمایش آن ۲۰ نفر کشته شدند.

اما پرتلفات ترین حادثه نیروی دریایی روسیه در دوران پسا شوروی انفجار و غرق شدن زیردریایی اتمی کورسک در روز ۱۲ اوت ۲۰۰۰ هنگام مانور در دریای بارنتس بود که به مرگ تمامی ۱۱۸ نفر خدمه آن منحر شد.

با استفاده از رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG