لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۶

طرف‌های درگیر در جنگ یمن پای میز مذاکره برای صلح رفتند


مارگوت والستروم، وزیر خارجه سوئد، به هیات یمنی خوشامد می‌گوید.
مارگوت والستروم، وزیر خارجه سوئد، به هیات یمنی خوشامد می‌گوید.

نمایندگان طرف‌های درگیر در جنگ یمن روز پنجشنبه ۱۵ آذر در مذاکرات صلح که به میانجی‌گری سازمان ملل متحد در سوئد برگزار می‌شود شرکت کردند.

مذاکرات صلح برای پایان دادن به جنگ سه ساله یمن با امید فراوان ولی در عین حال با ناباوری به نتایج آن آغاز شد.

مارتین گریفیث فرستاده ویژه سازمان ملل در بحران یمن گفت طرفین به عنوان اولین گام برای اعتمادسازی در مورد مبادله اسرا و زندانیان توافق کرده‌اند.

به گفته او، از موضع‌گیری‌های طرف‌های درگیر در هفته‌های گذشته می‌توان استنباط کرد که آنها در کاهش نبرد جدی هستند.

آقای گریفیث از آنها خواست در مسیر کاهش بیشتر نبرد و در نتیجه کاستن از مصائب مردم در فقیرترین کشور جهان عرب گام بردارند.

به گفته آقای گریفیث‌، هدف این مذاکرات که در شهر ریمبو واقع در شمال استکهلم برگزار می‌شود «تنظیم چارچوبی برای مذاکرات بعدی در مورد توافق صلح» است.

او افزود: گفت‌وگوهای روزهای آینده تاریخی است و از دو طرف خواست «با حسن نیت و در راستای دستیابی به صلح عمل کنند».

فرستاده ویژه سازمان ملل متحد گفت: «توافقی در زمینه تبادل اسرا، زندانیان، مفقودشدگان و افرادی که به زور بازداشت شده و یا در حبس خانگی هستند امضا شده است. این توافق نتیجه اقدامات و فعالیت‌های موثر هیئت‌های نمایندگی دو طرف است».

به گفته سازمان ملل متحد، جنگ یمن شدیدترین فاجعه بشری جهان را به وجود آورده و حداقل ۱۰ هزار غیرنظامی جان خود را از دست داده‌اند هر چند برخی دیگر از نهادهای امداد و کارشناسان می‌گویند رقم واقعی تلفات بسیار بیشتر از این است.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان که از بهار سال ۲۰۱۵ وارد این جنگ شد در حملات هوایی خود اهداف غیرنظامی مثل مدارس، بیمارستان‌ها، بازارها و حتی مراسم عروسی و سوگواری را هدف گرفته است.

شورشیان حوثی نیز با موشک به نقاطی در خاک عربستان حمله کرده و کشتی‌های در حال تردد در دریای سرخ را هدف گرفته‌اند.

مقامات سازمان ملل متحد می‌گویند انتظار ندارند که این مذاکرات به سرعت به یک توافق صلح بیانجامد ولی می‌تواند به کاهش بحران بشری یمن کمک کند.

در آستانه این مذاکرات طرف‌های درگیر در جنگ یمن به تاکید بر شروط و خواست‌های خود و متهم کردن طرف مقابل ادامه داده و همزمان درگیری‌های مسلحانه در ابعاد محدودی ادامه دارد.

مارتین گریفیث گفت این مذاکرات چندین موضوع مهم که هر دو طرف بر آن تاکید کرده‌اند را در بر خواهد گرفت از جمله تبادل اسرا و زندانیان، دادن پول به بانک مرکزی تا بتواند حقوق کارکنان نهادهای دولتی در مناطق تحت کنترل شورشیان را بپردازد، احتمال سپردن مدیریت بندر حدیده به سازمان ملل و رفع محاصره فرودگاه صنعا برای انتقال کمک‌های بشردوستانه.

آقای گریفیث افزود: «به نظرم در روزهای آینده در این مذاکرات می‌توانیم راه حل‌هایی برای برخی از معضلات مشخص پیدا کنیم که همکاری‌ها را افزایش و مصائب مردم را کاهش دهد».

همزمان روز پنجشنبه سازمان ملل متحد اعلام کرد که به زودی توزیع مواد غذایی در یمن را افزایش خواهد داد تا حدود چهار میلیون نفر دیگر تحت پوشش قرار بگیرند.

سخنگوی برنامه جهانی غذا گفت: «هدف این طرح بلندپروازانه این است که جمعیت تحت پوشش که اکنون بین هفت تا هشت میلیون نفر است تا ماه ژانویه به حدود ۱۲ میلیون نفر افزایش یابد. حدود سه میلیون نفر از این افراد زنان و کودکانی هستند که در صورت عدم دریافت کمک‌های ویژه دچار سوء تغذیه و گرسنگی خواهند شد».

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG