لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۹

موافقت سنای آمریکا با بررسی قطعنامه پایان دادن به حمایت از عربستان در جنگ یمن


اعضای سنای آمریکا چهارشنبه هفتم آذرماه پس از شنیدن اظهارات وزیر امور خارجه و وزیر دفاع این کشور درباره جنگ یمن و قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد ولیعهد عربستان، با ۶۳ رای موافق در مقابل ۳۷ رای مخالف به بررسی قطعنامه پایان دادن حمایت از ائتلاف به رهبری عربستان در جنگ یمن رای داد.

بنا بر گزارش‌ها جیمز متیس، وزیر دفاع، و مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، استدلالاتی را در دفاع از ادامه حمایت آمریکا از عربستان در جنگ یمن مطرح کردند اما این توضیحات «تأثیر کمی در تغییر نظر سناتورهای مخالف داشت.»

به گزارش آسوشیتدپرس، این قطعنامه به پیشنهاد برنی سندرز، سناتور مستقل، مایک لی، سناتور جمهوری‌خواه از یوتا و کریس مورفی، سناتور دموکرات از ایالت کنتیکت مطرح شده است و اکنون این قطعنامه قرار است برای بررسی نهایی در صحن علنی سنا به رای گذاشته شود.

سناتور کریستین کورتز از نوادا، در این زمینه گفته است: توضیحات مقا‌م‌های دولت کمک کرد تا من از این (طرح) حمایت کنم.

این گزارش می‌افزاید، دست‌کم ۱۸ سناتور رای خود را نسبت به شش ماه پیش تغییر دادند و از این قطعنامه حمایت کردند.

از زمان آغاز دخالت نظامی عربستان در جنگ داخلی یمن برای مقابله با شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران هزاران نفر کشته شده‌اند و میلیون‌ها یمنی در آستانه مرگ از گرسنگی قرار دارند.

صندوق نجات کودکان دو هفته پیش اعلام کرد که احتمالا ۸۵ هزار کودک یمنی زیر سن پنج سال طی این مدت بر اثر گرسنگی جان خود را از دست داده‌اند.

حمایت آمریکا از ائتلاف نظامی به رهبری عربستان در جنگ یمن انتقاد شماری از اعضای کنگره ایالات متحده را درپی داشته است.

در همین زمینه مایک پومپئو پیش از شرکت در نشست غیر علنی سنا گفت که کاهش روابط با عربستان خطایی به ضرر منافع ملی ایالات متحده است و باعث نمی‌شود که ریاض در امور داخلی خود مسیر بهتری را انتخاب کند.

در همین حال گزارش‌ها حاکی است که رد درخواست سناتورها برای حضور جینیا هسپل، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا، «سی آی ای» در این جلسه انتقاد شماری از نمایندگان سنا را در پی داشته است.

آسوشیتدپرس می‌گوید، ۱۴ سناتور جمهوری‌خواه به این قطعنامه رای مثبت دادند.

گاهشمار درگیری‌های یمن

۱۹۹۰. یکپارچه شدن یمن شمالی و یمن جنوبی و تشکیل یک کشور واحد تحت ریاست علی عبدالله صالح.

۱۹۹۴. جلوگیری صالح از جدایی دوباره جنوب از شمال و بروز جنگ داخلی

۲۰۰۹–۲۰۰۳. تظاهرات حوثی‌های شمال یمن که شیعه زیدی هستند علیه «به حاشیه رانده شدن». وقوع شش نبرد بین حوثی‌ها با نیروهای صالح و یک نبرد با نیروهای عربستان سعودی.

۲۰۱۱. اعتراضات موسوم به بهار عربی حکومت صالح را تضعیف می‌کند و منجر به دودستگی در ارتش می‌شود. این امر باعث می‌شود گروه «القاعده در شبه جزیره عربستان» بتواند بخش‌های وسیعی از شرق کشور را در دست بگیرد.

۲۰۱۲. در چارچوب یک طرح انتقال سیاسی مورد حمایت کشورهای عرب خلیج فارس، علی عبدالله صالح از قدرت کناره می‌گیرد و عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهور موقت می‌شود. او قرار است بر طرح «گفت‌وگوی ملی» نظارت کرده و ترتیبات لازم را برای تصویب یک قانون اساسی فراگیر و فدرال بدهد.

۲۰۱۳. «القاعده در شبه جزیره عربستان» از حملات نظامی و پهپادی جان سالم به‌در برده و حملاتی را در سرتاسر کشور ادامه می‌دهد. علی عبدالله صالح و متحدانش روند انتقال سیاسی را تضعیف می‌کنند.

۲۰۱۴. حوثی‌ها به سرعت از صعده به سمت جنوب حرکت می‌کنند و در ۲۱ سپتامبر با کمک صالح، صنعا را می‌گیرند. آنها خواهان تقسیم قدرت می‌شوند.

۲۰۱۵. هادی تلاش می‌کند با وجود مخالفت حوثی‌ها و صالح یک قانون اساسی جدید فدرال تصویب کند. حوثی‌ها و صالح او را دستگیر می‌کنند، اما فرار می‌کند. تعقیب او توسط حوثی‌ها در ماه مارس باعث مداخله عربستان و تشکیل سریع یک ائتلاف نظامی عربی علیه حوثی‌ها می‌شود.

چند ماه بعد، ائتلاف عربی موفق می‌شود حوثی‌ها و طرفداران صالح را از عدن در جنوب یمن و مأرب، در شمال شرقی صنعا، بیرون براند اما پس از آن خطوط جبهه بی‌تغییر باقی می‌ماند و این آغازی است بر بن‌بستی چند ساله در درگیری نظامی.

۲۰۱۶. تحریم یمن از سوی ائتلاف عربی و افزایش گرسنگی. ائتلاف، ایران را به قاچاق موشک به حوثی‌ها از طریق بندر حُدیده متهم می‌کند. ایران این اتهام را رد می‌کند. ادامه حملات نیروهای ائتلاف و تلفات غیرنظامی آن نتقاد گروه‌های حقوق بشری را برمی‌انگیزد.

۲۰۱۷. حوثی‌ها تعداد فزاینده‌ای موشک به خاک عربستان سعودی پرتاب می‌کنند که حتی به ریاض هم می‌رسد. علی عبدالله صالح هم‌پیمانی با حوثی‌ها را کنار گذاشته و به ائتلاف عربستان می‌پیوندد. او در حال تلاش برای فرار توسط حوثی‌ها کشته می‌شود.

۲۰۱۸. نیروهای تحت حمایت ائتلاف، از جمله افرادی که پرچم جدایی‌طلبان جنوب را به‌دست دارند، در امتداد ساحل دریای سرخ علیه حوثی‌ها پیشروی می‌کنند. هدف آنها تسخیر بندر حدیده است، بندری که ورودی اصلی مواد غذایی به یمن است.

منابع: خبرگزاری رویترز و رادیو فردا
با استفاده از گزارش آسوشیتدپرس، خ
XS
SM
MD
LG