لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۸

اعلام آمادگی سازمان ملل برای کمک به اداره بندر حدیده


مارتین گریفیت، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن روز پنجشنبه در صنعا پایتخت یمن با حوثی ها مذاکره کرد.
مارتین گریفیت، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن روز پنجشنبه در صنعا پایتخت یمن با حوثی ها مذاکره کرد.

سازمان ملل متحد روز جمعه و همزمان با ملاقات نماینده این سازمان با مدیران بندرگاه حدیده اعلام کرد حاضر است به اداره این بندر حیاتی در یمن کمک کرده و از «نابودی محتمل» آن جلوگیری کند.

به گزارش رویترز کشورهای غربی تلاش های دیپلماتیک برای آتش بس و از سرگیری مذاکرات صلح در یمن را افزایش داده و نگرانی ها در مورد احتمال بروز قحطی و گرسنگی برای نیمی از جمعیت این کشور تشدید شده است.

مارتین گریفیت، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن پس از ملاقات با مدیران بندرگاه حدیده گفت:«ما در مورد چگونگی مشارکت سازمان ملل در مدیریت بندرگاه گفتگو کردیم. باید این کار را از طریق گفتگو با همه طرف ها به سرعت انجام دهیم.»

او افزود:«ما معتقدیم که با ایفای این نقش می توانیم به حفظ یک شریان حیاتی انتقال کالا برای مردم یمن کمک کنیم.»

سخنگوی سازمان ملل متحد نیز اوایل وقت جمعه در ژنو به خبرنگاران گفت، «آقای گریفیت در مورد نحوه اداره بندرگاه حدیده طرح های مشخص دارد و آنها را به همه طرف های درگیر در جنگ یمن ارائه خواهد داد.»

به گفته این سخنگو هدف این اقدامات «حفظ شریان حیاتی انتقال کالا به یمن و جلوگیری از نابودی محتمل آن است.»

بندر حدیده که در تصرف شورشیان حوثی است در ماههای اخیر یکی از کانون‌های اصلی نبرد بین آنها و نیروهای دولتی مورد حمایت ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی بوده است. این بندر یک مسیر تدارکاتی مهم برای صنعا پایتخت و سایر نقاط یمن است.

مارتین گریفیت هفته گذشته در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت طرف های درگیر در جنگ یمن به او «تضمین های محکمی» داده اند که در دور بعدی مذاکرات صلح که قرار است در ماه دسامبر در سوئد برگزار شود، شرکت خواهند کرد.

خبرگزاری رویترز می افزاید سخنگوی سازمان ملل متحد در ژنو گفت هدف آقای گریفیت متوقف کردن درگیریهای اخیر در اطراف حدیده و در نتیجه «فراهم کردن فضای مناسب» برای مذاکرات صلح در سوئد است.

مارتین گریفیت که جمعه وارد حدیده شد روز پنجشنبه در صنعا با رهبران حوثی ها در مورد شرکت آنها در مذاکرات صلح مذاکره کرد.

تعداد تلفات غیرنظامی جنگ سه ساله یمن که یک جنگ نیابتی بین عربستان سعودی و ایران تلقی می شود بسیار زیاد ولی دقیقا مشخص نیست. سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که حداقل ۱۰ هزار نفر فقط بر اثر درگیری های نظامی کشته شده اند.

صندوق نجات کودکان روز پنجشنبه اعلام کرد که احتمالا ۸۵ هزار کودک یمنی زیر سن پنج سال بر اثر گرسنگی جان خود را از دست داده اند.

سخنگوی سازمان بهداشت جهانی نیز روز جمعه به خبرنگاران گفت:«تقریبا نیمی از کودکان یمنی سوء تغذیه مزمن دارند که به رشد طبیعی آنها به شدت لطمه می زند و هزاران نفر از مردم که غذای کافی ندارند بر اثر ابتلا به اسهال، التهاب ریه و سرخک جان خود را از دست می دهند.»

برنامه جهانی غذا روز جمعه گفت توزیع مواد غذایی بین ۱۸۰ هزار نفر در شهر حدیده را به پایان رسانده و به این ترتیب خطری که احتمالا این افراد هنگام سفر برای تهیه مواد غذایی با آن روبرو می شدند، کاهش یافته است.

با استفاده از گزارش رویترز، ش.ر

XS
SM
MD
LG