لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۸

حوثی‌ها: حملات موشکی به ائتلاف عربی را متوقف می‌کنیم


ده‌ها سازمان غیردولتی یمنی و بین‌المللی با تأکید بر اینکه نیمی از کل شهروندان یمن «در آستانه قحطی» قرار گرفته‌اند، خواستار «دخالت فوری» جامعه جهانی برای پایان دادن به نبردها و عملیات نظامی در این کشور شده‌اند
ده‌ها سازمان غیردولتی یمنی و بین‌المللی با تأکید بر اینکه نیمی از کل شهروندان یمن «در آستانه قحطی» قرار گرفته‌اند، خواستار «دخالت فوری» جامعه جهانی برای پایان دادن به نبردها و عملیات نظامی در این کشور شده‌اند

شورشیان حوثی در یمن در بیانیه‌ای گفته‌اند انجام حملات موشکی و پهپادی خود به ائتلاف به رهبری عربستان سعودی را متوقف می‌کنند. این بیانیه پس از آن صادر شده که ائتلاف به رهبری ریاض حملات به بندر حدیده که در کنترل حوثی‌هاست را متوقف کرد.

تازه‌ترین رخدادها در حالی صورت می‌گیرد که بر فشارهای بین‌المللی برای پایان دادن به بحران یمن افزوده شده‌ است.

محمد علی حوثی، رئیس «کمیته عالی انقلاب یمن»، نهاد تحت کنترل حوثی‌ها، در بیانیه‌ای که روز ۲۸ آبان به وقت تهران صادر شده گفته است «پس از تماس ما با نماینده سازمان ملل (در امور یمن) و درخواست او برای توقف حملات موشکی و پهپادی… ما نیز اعلام می‌کنیم که حملات موشکی و پهپادی به کشورهای متجاوز متوقف می‌شود».

مارتین گریفیتس، نماینده ویژه ملل متحد در امور یمن، پس از واپسین دور از مذاکرات صلح که حوثی‌ها از حضور در آن خودداری کردند، در تلاش برای ازسرگیری مذاکرات است.

هفته پیش او به شورای امنیت سازمان ملل گفته بود که دولت یمن و شورشیان حوثی تمایل و تعهد خود را، به مذاکره بر سر یک راه‌حل سیاسی برای پایان دادن به جنگ یمن نشان داده‌اند. او قرار است به صنعا و نقاط تحت کنترل شورشیان برود تا قرارها را نهایی کند و حتی همراه هیئت نمایندگان حوثی‌ها به سوئد سفر کند.

نشست سوئد قرار است تا پیش از پایان سال جاری میلادی برگزار شود و هدف از آن تعیین چارچوبی برای برپایی یک دولت موقت و صلح در یمن است.

همزمان تلاش‌های دیپلماتیک از سوی کشورهای غربی نیز بار دیگر افزایش یافته‌است. وزیر خارجه بریتانیا، راهی تهران شده تا -از جمله- در مورد بحران یمن گفت‌وگو کند.

وزیران دفاع و خارجه ایالات متحده نیز در روزهای اخیر به‌طور جداگانه خواستار توقف نبردها و جنگ در یمن شده‌اند.

روز یک‌شنبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگویی با شبکه فاکس‌نیوز گفت برای حل بحران یمن، جایی‌که شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران درگیر نبرد با ائتلافی به رهبری عربستان و نیروهای مورد حمایت این ائتلاف هستند، هر دو طرف بحران باید اقدام کنند. ​

رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌گوید «من خواستار این هستم که عربستان دست بردارد، اما خواستار این هستم که ایران هم دست بردارد».

حدود دو هفته پیش ده‌ها سازمان غیردولتی یمنی و بین‌المللی با تأکید بر اینکه نیمی از کل شهروندان یمن «در آستانه قحطی» قرار گرفته‌اند، خواستار «دخالت فوری» جامعه جهانی برای پایان دادن به نبردها و عملیات نظامی در این کشور شدند.

رویترز، خبرگزاری فرانسه، خبرگزاری آلمان، فاکس‌نیوز|ت
XS
SM
MD
LG