لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۲

موافقت امارات با پیشنهاد گفت‌وگوهای صلح یمن؛ نبرد در «حدیده متوقف شد»


 بندر حدیده (عکس از آرشیو)
بندر حدیده (عکس از آرشیو)

انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات چهارشنبه ۲۳ آبان از حمایت کشورش از گفت‌وگوهای صلح یمن در سوئد خبر داده است. در همین حال گفته می‌شود، عملیات نیروهای دولتی یمن با حمایت ائتلاف به رهبری عربستان در بندر حدیده متوقف شده است.

وزیر مشاور در امور خارجه امارات در توییتر خود نوشته است: ما از برگزاری زودهنگام گفت‌‌وگوهای یمن به رهبری سازمان ملل در سوئد استقبال می‌کنیم.

انور قرقاش در ادامه گفته است که کشورهای عضو ائتلاف به رهبری عربستان در نشست روز جمعه شورا امنیت سازمان ملل متحد از همه طرف‌های درگیر جنگ یمن خواهند خواست تا از فرصت پیش آمده استفاده کنند و فرایند سیاسی برای حل این بحران یمن را از سر بگیرند.

وی همچنین نوشته است که امارات چشم انتظار میزبانی از مارتین گریفیت، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن در هفته جاری است.

همزمان با اظهارات وزیر مشاور در امور خارجه امارات در خصوص حمایت از گفت‌وگوهای صلح یمن در سوئد، سه فرمانده نیروهای دولتی یمن به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که به آنها دستور داده شده تا عملیات در بندر حدیده علیه شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران را تا اطلاع ثانوی متوقف کنند.

۱۲ روز پس از آغاز نبرد نیروهای دولتی یمن با حمایت ائتلاف به رهبری عربستان برای تصرف بندر حدیده، انور قرقاش در توییت دیگری نوشته است که حدیده «آرام» است و فعالیت‌ها در این بندر به طور عادی در جریان است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید، روز چهارشنبه درگیری مهمی در حدیده روی نداده است، اما هواپیماهای ائتلاف بر فراز این بندر در پرواز بودند.

یک فرمانده نیروهای دولتی به خبرگزاری فرانسه گفته است، عملیات نظامی در بندر حدیده به دلایل انساندوستانه متوقف شده است و در صورتی که شبه نظامیان حوثی این آتش بس را رعایت نکنند، عملیات از سر گرفته می‌شود.

در همین حال سه شنبه شب یک مقام شبه نظامیان حوثی از آمادگی نیروهای خود برای نبرد خیابانی در بندر حدیده خبر داده بود.

همچنین گفته می شود نیروهای حوثی گلوگاه‌های ورودی به اسکله‌های اصلی حدیده را مین گذاری کرده‌اند.

این در حالی است که دفترهماهنگی امور انساندوستانه سازمان ملل می‌گوید، تنها در روز سه شنبه در بندر حدیده ۳۴ نفر کشته و ۹۴ غیر نظامی زخمی شدند.

سازمان نیز اعلام کرده است که از ماه ژوئن تاکنون ۴۴۵ هزار نفر از استان حدیده گریخته‌اند.

دیوید بیسلی،مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا نیز به یمن سفر کرده نیز می‌گوید، ۱۴ میلیون نفر در یمن در معرض گرسنگی هستند.

دیوید بیسلی در گفت‌وگو با شبکه جهانی بی‌بی‌سی هم وضعیت یمن را «بسیار، بسیار بد» توصیف کرده و گفته است این جنگ می بایست متوقف شود.

جنگ یمن که از حدود ۴ سال پیش با تشکیل ائتلاف عربی به رهبری سعودی در رقابت با نیروهای حوثی همسو با ایران ادامه یافته، با برجای نهادن هزاران کشته، صدها هزار زخمی، آوارگی میلیون‌ها تن و ویرانی زیرساخت‌های بسیار، همه شاخصه‌های رفاه و اقتصادیِ بشدت ضعیف این کشور را وخیم‌تر از گذشته کرده‌است.

جنگ یمن، نبرد نیابتی ایران و عربستان، دو حکومت دشمن یکدیگر در منطقه نیز محسوب می‌شود.

با استفاده از توییتر، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ خ.
XS
SM
MD
LG