لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۸

وزیر اطلاع‌رسانی حوثی‌ها به عربستان گریخت؛ تشدید نبرد در حدیده


عبدالسلام جابر، وزیر اطلاع‌رسانی شورشیان حوثی حاکم بر صنعا، پایتخت یمن، با جدا شدن از نیروهای حوثی مورد حمایت ایران، به عربستان سعودی گریخت و با ابراز «برائت» از حوثی‌ها، آنها را عامل کشتار غیرنظامیان و «کودک‌کش» نامید.

به گزارش خبرگزاری آلمان، عبدالسلام جابر، یکشنبه ۲۰ آبان با حضور در یک نشست خبری در ریاض، پایتخت عربستان، از نیروهایی که تا پیش از گریزش هم‌پیمان آنها بود، به سختی انتقاد کرد.

وی گفت، حوثی‌ها «مسلمانان واقعی نیستند» و «به نام دین، کودکان را به جنگ کشانده‌اند».

آقای جابر با گفتن این که «وادار شده بود» به «شورشی‌ها» بپیوندد، افزود که «حوثی‌ها نفس‌های آخر خود را می‌کشند و به آخرین روزهای خود رسیده‌اند».

گزارش رسانه‌های سعودی حاکی است که آقای جابر جمعه گذشته همراه با اعضای خانواده‌اش به سفارت یمن در ریاض رسید.

عبدالسلام جابر خود توضیح داد که با «کمک دولت قانونی یمن» به عربستان رسیده‌است؛ اشاره او به دولت عبد ربه منصور هادی، حاکم بر عدن است که مورد حمایت عربستان، امارات و سایر نیروهای «ائتلاف عربی» قرار دارد.

وزیر جدا شده به العربیه گفته که یک «وزیر مهم دیگر» از کابینه حوثی‌ها نیز هفته گذشته به مالزی گریخته و معاون وزیر آموزش دولت حوثی‌ها نیز به سعودی رسیده و «پناه برده‌است».

دولت حوثی‌ها به جدایی و گریز آقای جابر به عربستان و سخنانی که در ریاض بیان کرده، واکنش نشان نداده‌است.

نشست خبری عبدالسلام جابر پس از جدا شدن از حوثی‌ها مورد استقبال برخی نبود:

اما دولت منصور هادی از این جدایی استقبال کرد و سایر مقامات دولت «شورشی» در صنعا را به اقدام مشابه فرا خواند.

جدایی آقای جابر از حوثی‌ها در حالی رخ داده که نیروهای ائتلاف عربی به رهبری سعودی از هفته گذشته عملیات جنگی را برای محاصره بندر راهبردی حُدیده در غرب یمن تشدید کرده و پیشروی‌هایی نیز داشته‌اند.

خبرگزاری فرانسه یکشنبه ۲۰ آبان از رسیدن عملیات جنگی به مناطق مسکونی و خیابان‌های بخش شرقی حدیده خبر داد.

بر اساس این گزارش، نیروهای زیر فرمان منصور هادی، به انگیزه «پاکسازی این محله‌ها از خرابکاران» نبرد را تشدید کردند.

اما با وجود بمباران‌های سنگین هوایی، آتشباری دریایی و برخی پیشروی‌های زمینی نظامیان حامی دولت منصور هادی از ورودی‌های شرقی حدیده، هنوز بخش‌های وسیعی از این بندر و نیز صنعا در تسلط حوثی‌ها است.

کشته شدن بیش از ۴۰۰ تن در نبردهای ده روز اخیر بندر حدیده تأیید شده‌است.

حدیده از آغاز جنگ داخلی یمن زیر سلطه حوثی‌ها بوده‌است؛ از اواخر بهار امسال که تلاش نیروهای ائتلاف برای بیرون آوردن شهر از کنترل آنها ناکام شده بود، حدیده تا دو هفته پیش در آرامش نسبی بسر می‌برد.

رهبران حوثی‌ها و هم‌پیمانان آنها در «ارتش» و «کمیته‌های مردمی یمن» با اذعان به نبردهای سخت ده روز اخیر، گفته‌اند تسلیم نخواهند شد.

نیروهای جنگی حوثی‌ها از اسیر کردن شماری از نظامیان سودانی هم‌پیمان با دولت منصور هادی در نبردهای حدیده نیز خبر داده‌اند؛ سودان با فاصله گرفتن از ایران، از ۳ سال پیش عملاً به ائتلاف سعودی در نبرد یمن پیوسته‌است.

افزون بر موقعیت راهبردی حدیده به دلیل اِشراف بر سواحل دریای سرخ، واردات حدود ۸۰ درصد از نیازمندی‌های یمن از این بندر انجام می‌شود.

هفته گذشته ۳۵ سازمان غیرانتفاعی و بشردوستانه جهانی در نشستی در پاریس تأکید کردند که میلیون‌ها تن از مردم یمن به آستانه قحطی رسیده‌اند.

این سازمان‌ها خواهان اقدام فوری دولت‌ها برای کمک به مردم یمن شده و قطع ارسال جنگ‌افزاری را که در این نبرد به کار رود، درخواست کردند.

سازمان ملل از ماه گذشته بر اساس شواهد و واقعیات یمن تأیید کرده که دست‌کم ۱۴ میلیون یمنی، نیمی از مردم این کشور جنگ زده، در مرز سقوط به وادی قحطی هستند. یمن پیش از آغاز درگیری‌های نظامی نیز فقیرترین کشور دنیای عرب بود.

جنگ یمن که از حدود ۴ سال پیش با تشکیل ائتلاف عربی به رهبری سعودی در رقابت با نیروهای حوثی همسو با ایران ادامه یافته، با برجای نهادن هزاران کشته، صدها هزار زخمی، آوارگی میلیون‌ها تن و ویرانی زیرساخت‌های بسیار، همه شاخصه‌های رفاه و اقتصادیِ بشدت ضعیف این کشور را وخیم‌تر از گذشته کرده‌است.

جنگ یمن، نبرد نیابتی ایران و عربستان، دو حکومت دشمن یکدیگر در منطقه نیز محسوب می‌شود.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، هفته گذشته گفت که «ایران مسئول ادامه جنگ، کشتار و ویرانی در یمن است»؛ امری که با واکنش و طعنه تند محمد جواد ظریف، همتای ایرانی او، روبرو شد.

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، جمعه اعلام کرد که سوخت رسانی به هواپیماهای ائتلاف عربی در جنگ یمن را متوقف می‌کند؛ هرچند که عربستان و امارات که عمده بمباران‌ها را انجام داده‌اند، گفتند دیگر به این سوخت‌رسانی نیازی نداشته‌اند.

خبر کاهش نقش آمریکا در جنگ یمن کمتر از دو هفته پس از آن منتشر می‌شود که دو وزیر دولت ترامپ در یک روز خواهان پایان درگیری‌ها در یمن و آغاز گفت‌وگوهای صلح بین طرف‌های متخاصم شدند.

XS
SM
MD
LG