لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۰۴

وزیر خارجه بریتانیا در تهران با ظریف دیدار کرد


وزیر خارجه بریتانیا، روز دوشنبه ۲۸ آبان در تهران با وزیر خارجه ایران دیدار کرد و قرار است با برخی دیگر از مقام‌های جمهوری اسلامی نیز دیدار کند.

موضوع دیدار جرمی هانت با محمدجواد ظریف، آینده برجام، بحران یمن و سوریه، مسائل حقوق بشر و آزادی شهروندان ایرانی‌‌بریتانیایی ذکر شده است.

جرمی هانت، برای نخستین بار در مقام وزیر خارجه بریتانیا، راهی تهران شده‌است. آن‌طور که وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرده‌است، آقای هانت با وزیر خارجه ایران، در مورد آینده «برجام»، تلاش‌های اروپایی‌های برای حفظ توافق اتمی و راه‌حل‌های موجود در مورد تحریم‌ها گفت‌وگو می‌کند.

هانت در بیانیه‌ای گفته‌است تا زمانی که ایران به توافق اتمی پایبند بماند، لندن نیز به آن متعهد خواهد بود: «توافق اتمی، با از بین‌بردن تهدید ناشی از یک ایران اتمی، از ارکان حفظ ثبات در خاورمیانه است. این توافق برای نجات به صد در صد پیروی نیاز دارد».

این سخنان همان‌چیزی‌ست که نخست‌وزیر بریتانیا نیز پیشتر مطرح کرده بود. ترزا می در خرداد ماه تاکید کرده بود «تا زمانی که ایران به برجام پایبند باشد ما هم به آن متعهدیم».

دونالد ترامپ و دولت او، گفته‌اند توافق اتمی مانع از فعالیت‌های «مخرب» و «بی‌ثبات‌کننده» ایران نشده، محدودیت‌های زمانی دارد و جلوی برنامه موشکی و برخی دیگر اقدامات جمهوری اسلامی را نیز نگرفته‌است. در نهایت دولت ترامپ در بهار گذشته از این توافق خارج شد و تحریم‌های مربوط به آن را نیز بازگردانده‌است. دولت ترامپ می‌گوید تهران باید رفتار خود را به‌کلی تغییر دهد. جمهوری اسلامی از سوی دیگر ایالات متحده را متهم کرده‌است که تعهدات خود را زیر پا گذاشته و به همین دلیل نمی‌توان به آن اعتماد کرد.

دفتر جرمی هانت در بیانیه‌ای که پیش از سفر او منتشر کرده علاوه بر لزوم حفظ توافق اتمی گفته «اگر قرار است چالش‌هایی که منطقه (خاورمیانه) با آن‌ها روبه‌رو است را به‌شکل اساسی مهار کنیم، لازم است تا شاهد پایان اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در دیگر نقاط منطقه باشیم».

بریتانیا در کنار دیگر قدرت‌های اروپایی در موارد مختلف در مورد فعالیت‌های ایران در منطقه، توسعه و انتقال موشک‌های بالیستیک به دیگر نقاط خاورمیانه ابراز نگرانی کرده‌است.

جمهوری اسلامی همواره اتهام‌های غرب در مورد دست‌زدن به «اقدامات بی‌ثبات‌کننده» و نیز دخالت در اوضاع دیگر کشورها را رد کرده‌است؛ هرچند مقام‌های ایرانی حمایت خود را از برخی گروه‌های شبه‌نظامی متحد جمهوری اسلامی پنهان نمی‌کنند. تنها دو روز پیش از سفر جرمی هانت به ایران، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با رئیس‌جمهوری عراق خواستار «حفظ» شبه‌نظامیان موسوم به حشد الشعبی، شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت تهران، شد.

آن‌طور که دفتر آقای هانت گفته موضوع دیگری که در دیدارها در تهران مطرح خواهد شد مسئله حقوق بشر و نیز آزادی شهروندانی ایرانی بریتانیایی زندانی در ایران است: «من با یک پیام روشن برای دستگاه رهبری ایران، به این کشور سفر می‌کنم: از زندانی کردن آدم‌های بی‌گناه، نمی‌توان و نباید به‌عنوان یک اهرم دیپلماتیک استفاده کرد».

موضوع بازداشت شهروندان ایرانی‌بریتانیایی در ایران، همواره از موضوعات مورد بحث میان دو طرف بوده‌است. نازنین زاغری، عباس عدالت و کمال فروغی شهروندانی هستند که در حال حاضر در زندان به‌سر می‌برند.

مقام‌های جمهوری اسلامی درخواست‌های بریتانیا برای آزادی نازنین زاغری را تا کنون بی‌پاسخ گذاشته و گزارش‌هایی نیز درباره گره خوردن سرنوشت او با موضوع قدیمی بدهی بریتانیا به ایران منتشر شده است.

خبرگزاری دولتی ایرنا می‌گوید جرمی هانت علاوه بر آقای ظریف با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، در محل دبیرخانه دیدار خواهد کرد.

رویترز، خبرگزاری فرانسه، ایرنا|ت
XS
SM
MD
LG