لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۸

بریتانیا: از تلاش برای آزادی نازنین زاغری دست بر نمی‌داریم


جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا
جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا می‌گوید درباره نازنین زاغری گفت‌و‌گوی «صریح و بی‌پرده‌ای» با همتای ایرانی خود داشته است. وی همچنین تاکید کرده است که بریتانیا از تلاش های خود در این زمینه دست بر نمی دارد.

هانت در گفت‌و‌گو با شبکه اسکای‌نیوز گفته که ایران با بازداشت افراد «بیگناه»، از آنها به عنوان «ابزار فشار دیپلماتیک» استفاده می کند که این اقدام، «پذیرفتنی» نیست.

نازنین زاغری-رتکلیف، شهروند بریتانیا که همراه دختر خردسال خود به ایران سفر کرده بود فروردین ۱۳۹۵ بازداشت شد. مقامات ایران وی را به تلاش برای «براندازی» جمهوری اسلامی و «جاسوسی» متهم ساخته‌اند، اتهامی که او آن را رد کرده است.

ماه گذشته، به او اجازه داده شد سه روز به مرخصی بیاید و پس از آن دوباره به زندان اوین فراخوانده شد.

به گزارش رویترز، آقای هانت افزوده است: «من گفت‌و‌گوی بسیار بسیار صریحی با وزیر خارجه ایران داشتم و به روشنی به او گفتم که ادامه این نوع رفتار ایران {در استفاده از بازداشت افراد به عنوان} ابزار دیپلماسی، {برای این کشور} تبعاتی خواهد داشت.»

وزیر خارجه بریتانیا تاکید کرده که ایران باید متوجه باشد که به این کشور اجازه انجام چنین اقداماتی داده نخواهد شد.

پیش از این ترزا می، نخست وزیر بریتانیا در حاشیه اجلاس عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک و در ملاقات با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران خواستار آزادی نازنین زاغری شده بود.

می در این دیدار همچنین از زندانی بودن زاغری ابراز «نگرانی» کرده بود.

آن‌طور که خبرگزاری فارس نوشته، حسن روحانی در کنفرانسی درباره وضعیت زندانیان دوتابعیتی از جمله نازنین زاغری گفته بود: «ما از جنبه انسانی سعی می‌کنیم به همه زندانیان کمک کنیم. دولت ایران تلاش می‌کند امکان دسترسی زندانیان به امکانات و اطلاعات را فراهم کند.»

وی افزوده بود که با این حال زندان‌ها و دادگاه‌ها نیز در ایران همچون دیگر کشورهای جهان، تحت نظارت قوه قضائیه قرار دارد.

برخورد ایران با افراد دوتابعیتی باعث شده که بریتانیا به شهروندان خود در زمینه سفر به ایران هشدار دهد و اعلام کند در صورت زندانی‌شدن آنها در این کشور، لندن از امکانات محدودی برای کمک به آنها برخوردار است.

در جمهوری اسلامی به افراد دوتابعیتی نگاه مثبتی وجود ندارد و در حال حاضر چندین نفر از این افراد به اتهام «جاسوسی» در این کشور زندانی هستند.

دو سال پیش از این ایران چند شهروند ایرانی آمریکایی را در ازای دریافت پول آزاد کرد و با آنکه بارها این گمانه در مورد خانم زاغری نیز مطرح شده، مقام‌های ایرانی آن را رد می‌کنند

عباس عدالت، استاد ریاضی و علوم کامپیوتری دانشگاه امپریال کالج لندن، یک شهروند ایرانی - ‌بریتانیایی است که در ایران زندانی شده است.

وی که برای شرکت در یک کارگاه آموزشی به تهران سفر کرده بود اوایل اردیبهشت ماه امسال در منزل یکی از بستگانش بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

کمال فروغی هم دیگر شهروند ایرانی-بریتانیایی است که ماموران امنیتی جمهوری اسلامی وی را حدود هفت سال قبل بازداشت کرده‌اند و همچنان در زندان به‌ سر می‌برد. وی به اتهام جاسوسی محاکمه و به هشت سال زندان محکوم شده است.

منابع: رویترز و رادیو فردا؛ ب.ب/
XS
SM
MD
LG