لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۱

نماینده سازمان ملل: مذاکرات صلح یمن به زودی در سوئد برگزار می‌شود


روز پنج‌شنبه گزارش‌هایی از توقف حملات ائتلاف نظامی علیه شورشیان حوثی در بندر حدیده یمن منتشر شد
روز پنج‌شنبه گزارش‌هایی از توقف حملات ائتلاف نظامی علیه شورشیان حوثی در بندر حدیده یمن منتشر شد

مارتین گریفیتس، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن، روز جمعه به شورای امنیت این سازمان گفت که حکومت یمن و شورشیان حوثی تمایل و تعهد خود را به مذاکره بر سر یک راه حل سیاسی برای پایان دادن به جنگ یمن نشان داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای گریفیتس همچنین اعلام کرد که قصد دارد مذاکرات صلح یمن میان شورشیان حوثی و دولت رسمی یمن را «به فاصله کوتاهی» در کشور سوئد برگزار کند.

به گفته وی، طرفین «قویا اطمینان داده‌اند» که در این مذاکرات حضور خواهند یافت و او اعتقاد دارد که این بار به حل و فصل مسائل نزدیک شده‌اند.

نماینده سازمان ملل سپس اضافه کرد که ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی موافقت کرده که «هماهنگی‌های لجستیکی» را برای هموار کردن مسیر مذاکرات و انتقال مجروحان از محله‌های تحت تسلط شورشیان در صنعا انجام دهد.

یک روز قبل از آن گزارش‌هایی از توقف حملات ائتلاف نظامی علیه شورشیان حوثی در بندر حدیده یمن منتشر شده بود که رسانه‌های عربی همچون رویترز آن را نتیجه فشارهای غرب برای پایان دادن به جنگ در این کشور تعبیر کرده‌اند.

کشورهای غربی از جمله آمریکا پیش از این خواستار برقراری فوری آتش‌بس در آستانه مذاکرات صلح یمن شده بودند.

این جنگ که حدود چهار سال به طول انجامیده تاکنون بیش از ده هزار کشته بر جای گذاشته و میلیون‌ها نفر نیز در آستانه قحطی و گرسنگی قرار دارند.

در این حال نماینده ویژه سازمان ملل متحد اعلام کرده که او در شرف دستیابی به توافقی برای معاوضه اسرا و بازداشت‌شدگان است.

مارتین گریفیتس اظهار داشت: «این یک لحظه حیاتی برای یمن است.» وی اما همزمان هشدار داد که یک حمله ناگهانی می‌تواند تلاش‌ها برای دستیابی به صلح را به بن‌بست بکشاند.

هنوز تاریخی برای مذاکرات صلح تعیین نشده است. سازمان ملل در ابتدا اعلام کرده بود که ماه سپتامبر این مذاکرات انجام می‌شود، اما این امر در نهایت رخ نداد.

گریفیتس برنامه‌ریزی کرده که هفته آینده به صنعا و محلات تحت کنترل شورشیان برود تا قرارها را نهایی کند و حتی همراه هیات نمایندگان حوثی‌ها به سوئد سفر کند.

طبق گزارش سازمان ملل متحد، هشت میلیون نفر در یمن به شدت دچار کمبود غذا هستند که این تعداد می‌تواند به چهارده میلیون نفر برسد.

منبع: خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز؛ س.ن
XS
SM
MD
LG