لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۷

نبردها در حدیده ادامه پیدا کرد؛ «۸۵ هزار کودک از گرسنگی جان داده‌اند»


«سیو د چیلدرن» گفته است از هر کودک یمنی که بر اثر شلیک گلوله و یا بمب می‌میرد، ده‌ها کودک بر اثر گرسنگی و سوءتغذیه جان می‌دهند.
«سیو د چیلدرن» گفته است از هر کودک یمنی که بر اثر شلیک گلوله و یا بمب می‌میرد، ده‌ها کودک بر اثر گرسنگی و سوءتغذیه جان می‌دهند.

با وجود آن‌که طرف‌های درگیر در یمن از توقف نبردها سخن گفته بودند و سازمان ملل نیز در تلاش برای از سرگیری مذاکرات صلح است، اما گزارش‌ها حاکی‌ست درگیری و خشونت در بندر حدیده ادامه پیدا کرده‌است.

همزمان سازمان فرادولتی «سیو د چیلدرن» برآوردی ارائه کرده که حاکی‌ست از آغاز حملات عربستان به یمن برای بازگرداندن قدرت به عبد ربه منصور هادی، رئیس‌ جمهوری آن کشور، ۸۵ هزار کودک زیر پنج سال از گرسنگی شدید و سوءتغذیه جان باخته‌اند.

ادامه درگیری‌ها

خبرگزاری‌ها می‌گویند نبردها بین شورشیان حوثی، و از سوی دیگر نیروهای دولتی و ائتلاف به رهبری عربستان، از سرگرفته شده‌است. اسوشیتدپرس گزارش داده‌است که نبردها از ساعات پایانی روز دوشنبه ۲۸ آبان دوباره شدت گرفت.

خبرگزاری فرانسه به نقل از مقام‌های نظامی، خشونت‌های تازه را شدیدترین برخورد میان طرف‌ها، از هفته گذشته تا کنون، توصیف کرده‌است.

شورشیان حوثی گفته‌اند در پاسخ به یک حمله هوایی و رخنه به مناطق «مرزی» دو طرف، یک موشک بالیستیک به عربستان پرتاب کرده‌اند. مقام‌های دولت یمن می‌گویند حوثی‌ها مرکز حدیده و مناطقی که تحت کنترل نیروهای دولتی‌ست را هدف موشک و خمپاره قرار داده‌اند. حوثی‌ها می‌گویند به نیروهای دولتی در جاده اصلی حدیده و صنعا، پایتخت، حمله کرده‌اند.

شبه‌نظامی حوثی روز سه‌شنبه در صنعا در کنار پرچم حوثی‌ها، با شعارها مرگ بر آمریکا و اسرائیل و شعار لعنت به یهودیان. حوثی‌ها از حمایت جمهوری اسلامی برخوردار هستند.
شبه‌نظامی حوثی روز سه‌شنبه در صنعا در کنار پرچم حوثی‌ها، با شعارها مرگ بر آمریکا و اسرائیل و شعار لعنت به یهودیان. حوثی‌ها از حمایت جمهوری اسلامی برخوردار هستند.

هفته پیش از شدت درگیری‌ها در بندر حدیده یمن کاسته شده بود و خبرگزاری‌ها از دستور عربستان سعودی و متحدانش برای توقف عملیات در این بندر خبر داده بودند.

پس از آن در روز یک‌شنبه نیز شورشیان حوثی در بیانیه‌ای اعلام کردند انجام حملات موشکی و پهپادی خود به ائتلاف به رهبری عربستان سعودی را متوقف می‌کنند.

مارتین گریفیتس، نماینده ویژه ملل متحد در امور یمن، پس از واپسین دور از مذاکرات صلح که حوثی‌ها از حضور در آن خودداری کردند، در تلاش برای ازسرگیری مذاکرات است؛ اما ازسرگیری خشونت‌ها بار دیگر از امید به این‌که تلاش‌ها فرجامی داشته باشد، می‌کاهد.

سه سال پیش ، پس از آن‌که حوثی‌ها قدرت را در صنعا در دست گرفتند و عبد ربه منصور هادی، راهی عدن و سپس ریاض شد، عربستان ائتلافی تشکیل داد و از فروردین ماه ۱۳۹۴، به قصد بازگرداندن قدرت به هادی، وارد کارزار یمن شد. حوثی‌ها از حمایت جمهوری اسلامی برخوردار هستند. بسیاری از تحلیل‌گران، جنگ یمن را تقابل غیرمستقیمی میان ایران از یک سو، و عربستان و متحدانش از سوی دیگر، توصیف می‌کنند.

«مرگ دردناک کودکان»

سازمان فرادولتی «سیو د چیلدرن» برآوردی منتشر کرده است و می‌گوید به‌نظر می‌رسد دست‌کم ۸۵ هزار کودک زیر پنج سال در یمن، از بهار ۱۳۹۴ تا کنون، بر اثر سوءتغذیه شدید جان داده‌اند.

این گروه کمک‌رسان به کودکان در بیانیه‌ای گفته است «کودکانی که به این شکل جان خود را از دست می‌دهند، تا قبل از مرگ، در حالی‌که اعضای بدن آن‌ها به مرور قابلیت و عملکرد خود را از دست می‌دهند و بالاخره از کار می‌افتند، دچار دردی جانکاه می‌شوند».

«سیو د چیلدرن» گفته است از هر کودک یمنی که بر اثر شلیک گلوله و یا بمب می‌میرد، ده‌ها کودک بر اثر گرسنگی و سوءتغذیه جان می‌دهند.

سازمان‌های مدافع حقوق بشر هم از ائتلاف عربی و هم شورشیان حوثی انتقاد کرده‌اند و خواستار پایان فوری درگیری‌ها شده‌اند. تلاش ائتلاف عربی برای تصرف بندر حدیده با هشدارها و ابراز نگرانی شدید سازمان‌های مدافع حقوق بشر و نیز سازمان ملل روبه‌رو است که می‌گویند این نبردها و نیز محاصره بندر توسط ائتلاف، یمن را در آستانه یک فاجعه انسانی کم‌سابقه قرار داده‌است. از سوی دیگر عربستان سعودی و امارات متحده عربی روز سه‌شنبه اعلام کردند ۵۰۰ میلیون دلار کمک برای شهروندان یمنی که در آستانه قحطی هستند، در نظر گرفته‌اند.

مقام‌های ارشد دمکرات خواستار توقف کمک به عربستان شدند

شماری از قانون‌گذاران ارشد حزب دمکرات در کنگره آمریکا، روز سه‌شنبه خواستار توقف کمک‌های کشورشان به عربستان سعودی شدند.

آدام شیفت، که در مجلس نمایندگان تازه (از سال میلادی پیش رو به بعد) ریاست کمیته اطلاعاتی این مجلس را برعهده خواهد داشت، خواستار قطع فوری کمک‌ها به عملیات نظامی عربستان در یمن و تعلیق قرارداد تسلیحاتی کشورش با ریاض شده‌است.

این انتقادها البته با موضوع قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد ولیعهد عربستان سعودی، نیز گره خورده‌است. به‌طوری‌که سناتور دیان فینستاین، خواستار تحریم‌ ریاض شده و گفته دیگر به هیچ قرارداد تسلیحاتی آمریکا و عربستان رای نخواهد داد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه اعلام کرد دولت او «شریک ثابت قدم» عربستان سعودی باقی خواهد ماند حتی اگر محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، از طراحی قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مخالف حاکمان کنونی عربستان، مطلع بوده باشد. او در عین حال تاکید کرده قصد لغو قراردادهای تسلیحاتی با ریاض را ندارد چرا که «اگر ما به شکل نابخردانه‌ای این قراردادها را لغو کنیم، روسیه و چین از آن بهره فراوانی خواهند برد».

اسوشیتدپرس، رویترز، خبرگزاری فرانسه|ت|خ
XS
SM
MD
LG