لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۸

دانمارک فروش تسلیحات به عربستان را تعلیق کرد


عربستان سعودی یکی از بزرگترین خریداران تسلیحات در جهان است
عربستان سعودی یکی از بزرگترین خریداران تسلیحات در جهان است

وزارت خارجه دانمارک روز پنجشنبه گفت این کشور در واکنش به قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، و نقش عربستان در جنگ یمن صدور تسلیحات و تجهیزات نظامی به آن کشور را تعلیق می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت آلمان چندی پیش صدور جواز برای صادرات تسلیحات به عربستان سعودی را تعلیق و تمام صادرات تسلیحاتی به آن کشور را متوقف کرد.

دولت فرانسه نیز روز دوشنبه اعلام کرد به زودی در مورد اعمال تحریم به دلیل قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان سعودی در شهر استانبول تصمیم خواهد گرفت.

عربستان سعودی یکی از بزرگترین خریداران تسلیحات در جهان و در عین حال رهبر ائتلاف نظامی است که از سال ۲۰۱۵ در جنگ یمن دخالت کرده است. بر اساس آمارهای سازمان ملل متحد در اين جنگ تاکنون حداقل ۱۰ هزار نفر کشته شده و یکی از بزرگترین فجایع بشری جهان به وجود آمده است.

آندرس ساموئلسون وزیر خارجه دانمارک در بیانیه‌ای گفت: «با توجه به وخیم‌تر شدن وضعیت فاجعه بار یمن و قتل جمال خاشقجی ما در وضعیت جدیدی هستیم.»

طبق آمارهای وزارت خارجه دانمارک، دولت آن کشور در سال گذشته ده مورد جواز صادرات تسلیحاتی به عربستان سعودی را تصویب کرده است. به گفته سخنگوی وزارت خارجه این موارد مشمول تعلیق نخواهند شد.

دونالد ترامپ روز چهارشنبه اقدامات عربستان سعودی برای کاهش بهای نفت را ستود ولی فشار بر آمریکا برای اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه عربستان سعودی به خاطر قتل جمال خاشقجی رو به افزایش است.

منبع: خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG