لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۰۸

واکنش‌ قانون‌گذاران آمریکایی به سخنان ترامپ در مورد قتل جمال خاشقجی


شماری از قانون‌گذاران ایالات متحده از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات، پس از سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد قتل روزنامه‌نگار منتقد ولیعهد عربستان و رویکرد واشینگتن به ریاض، از این گفته‌ها انتقاد کرده‌اند.

دونالد ترامپ ۲۹ آبان ماه اعلام کرد که دولت او «شریک ثابت قدم» عربستان سعودی باقی خواهد ماند؛ حتی اگر محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، از طراحی قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مخالف حاکمان کنونی عربستان، باخبر بوده باشد.

باب کورکر، رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و باب مندز، عضو ارشد حزب دمکرات در این کمیته، ۲۹ آبان ماه، ساعتی پس از سخنان آقای ترامپ، به آن واکنش نشان داده‌اند.

سناتور کورکر در توئیتر خود نوشته است «هرگز فکر نمی‌کردم شاهد روزی باشم که کاخ سفید نقش توجیه‌گر یک شرکت روابط عمومی برای ولیعهد عربستان را بازی کند».

جمال خاشقجی، در مهر ماه گذشته پس از آن‌که برای انجام کارهای دفتری به کنسولگری عربستان در استانبول رفت، به قتل رسید. این شهروند سعودی، روزنامه‌نگاری منتقد ولیعهد عربستان بود که ساکن آمریکا شده بود و برای «واشینگتن‌پست» یادداشت می‌نوشت.

قتل خاشقجی توسط یک تیم مجرب از عوامل امنیتی عربستان انجام شد. ریاض هرگونه ارتباط این قتل با ولیعهد آن کشور و آمریت محمد بن سلمان را به‌تاکید رد کرده‌است.

پیکر خاشقجی پیدا نشده و ترکیه و برخی مقام‌های غربی می‌گویند بر این باورند که پیکر او پس از قتل تکه‌تکه‌شده و یا از بین رفته‌است.

مقام‌های ریاض می‌گویند این قتل توسط عوامل خودسر انجام شده‌است، آن‌ها شماری را از کار برکنار و شماری را نیز بازداشت کرده‌اند.

آقای ترامپ روز گذشته گفت «نهادهای اطلاعاتی ما همچنان همه یافته‌ها را بررسی می‌کنند. شاید ولیعهد از این حادثه دردناک مطلع بوده است. ممکن است خبر داشته و شاید هم خبر نداشته است‎».

او در ادامه به روابط و مناسبات واشیگتن و ریاض اشاره کرده و گفته‌است که عربستان به آمریکا کمک کرده تا جلوی جاه‌طلبی‌های ایران را بگیرد، ضمن آن که قراردادهایی به ارزش ۴۵۰ میلیارد دلار برای خرید سلاح از آمریکا و دیگر سرمایه‌گذاری‌ها منعقد کرده و همچنین کمک کرده که قیمت نفت پایین بماند.

واشینگتن ۱۷ مقام سعودی را تحریم کرده‌است، اما قانون‌گذاران خواستار تحریم‌ها یا اقدامات اقتصادی سخت‌گیرانه‌تری شده‌اند.

سناتور جمهوری‌خواه رند پال به اسوشیتدپرس گفته است «نایستادن در مقابل عربستان، نشانه ضعف است». سناتور پال افزوده است «گاهی وقتی دو شرارت در برابر تو هستند، شاید بهتر است طرف هیچ کدام را نگیری».

لیندسی گراهام، دیگر سناتور جمهوری‌خواه که از جمله چهره‌های نزدیک به ترامپ محسوب می‌شود، گفته آمریکا نباید «بانگ اخلاق‌محور» خود را در جامعه جهانی از دست بدهد.

سناتور گراهام گفته است «وقتی صحبت از قتل خشونت‌بار آقای جمال خاشقجی‌ست، این به‌سود امنیت ملی ما نیست که نگاهمان را به دیگر سو بدوزیم».

اروپای آزاد، اسوشیتدپرس، رویترز، توئیتر، رادیو فردا|ت|خ
XS
SM
MD
LG