لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۱۷

ترامپ: حاضر نیستم فایل صوتی «زجرآور» مربوط به خاشقجی را بشنوم


حمایت دونالد ترامپ از حکومت عربستان سعودی و به ویژه محمد بن سلمان، ولیعهد آن کشور، با موجی از انتقادها در کنگره آمریکا روبه‌رو شده است.
حمایت دونالد ترامپ از حکومت عربستان سعودی و به ویژه محمد بن سلمان، ولیعهد آن کشور، با موجی از انتقادها در کنگره آمریکا روبه‌رو شده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، می‌گوید اطلاعات فایل صوتی مربوط به قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، به او منتقل شده و این نوار «زجرآور» است ولی او حاضر نیست آن را بشنود.

چند روز پیش رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، اعلام کرد که فایل صوتی مربوط به لحظه کشته شدن جمال خاشقجی در کنسولگری سعودی در استانبول، در اختیار مقام‌های آمریکا، عربستان، بریتانیا، فرانسه و آلمان قرار گرفته است.

آقای ترامپ روز یکشنبه ۲۷ آبان در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز گفت به دلیل اینکه این نوار «زجرآور، وحشتناک، جانفرسا و حاوی خشونت» است مایل نیست که آن را بشنود، اما در جریان جزئیات کامل آن قرار گرفته است.

پیش از این رجب طیب اردوغان بر «هولناک» بودن این فایل صوتی تأکید کرده و گفته بود حتی یک افسر سعودی که این فایل صوتی را شنید «شوکه شد».

دولت ترکیه به طور صریح نامی از محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، در ارتباط با قتل جمال خاشقجی نبرده و تنها گفته است که تصمیم این قتل در «سطوح عالی حکومت سعودی» گرفته شده است.

با این حال شماری از قانونگذاران آمریکایی و همچنین بسیاری از تحلیلگران در رسانه‌های بین‌المللی آمر این قتل را محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، معرفی کرده‌اند.

اما دونالد ترامپ روز شنبه هنگام حضور در مناطق آسیب‌دیده از آتش‌سوزی کالیفرنیا، به خبرنگارانی که از او درباره نقش ولیعهد سعودی در این قتل پرسیدند گفت که گزارش کامل در این باره ظرف یکی دو روز آینده آماده خواهد شد.

واشینگتن‌پست، روزنامه‌ای که جمال خاشقجی در آن یادداشت می‌نوشت، روز جمعه در گزارشی ادعا کرد که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌اِی، به این نتیجه رسیده است که دستور این قتل را محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، صادر کرده است.

هدر نائرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز شنبه این گزارش را «غیردقیق» خواند و همزمان جینا هَسپل، رئیس سی‌آی‌ای، با حضور در هواپیمای حامل آقای ترامپ به سوی کالیفرنیا، آخرین یافته‌ها و نتیجه‌گیری‌ها در این پرونده را به اطلاع او رساند.

آقای ترامپ پیش از این پرواز گفته بود که گزارش‌های قبلی حاکی از عدم ارتباط ولیعهد سعودی در این ماجرا بود اما در عین حال او اظهارات رئیس سی‌آی‌ای را خواهد شنید.

دونالد ترامپ در مصاحبه روز یکشنبه‌اش با فاکس‌نیوز، در پاسخ به این پرسش که «آیا محمد بن سلمان ماه گذشته به او دروغ گفته که هیچ اطلاعی از ماجرای قتل جمال خاشقجی نداشته است» گفت: «من نمی‌دانم؛ واقعا چه کسی می‌تواند این موضوع را بداند».

رئیس‌جمهوری آمریکا در عین حال بار دیگر بر اهمیت رابطه با عربستان سعودی تأکید کرد و گفت تمایلش این است که «متحدی را که در بسیاری از جنبه‌ها خیلی خوب بوده» نگاه دارد.

با این حال حمایت دونالد ترامپ از حکومت عربستان سعودی و به ویژه محمد بن سلمان، ولیعهد آن کشور، با موجی از انتقادها در کنگره آمریکا روبه‌رو شده است.

در تازه‌ترین مورد، سناتور لیندسی گراهام که از متحدان دونالد ترامپ در کنگره به شمار می‌رود روز یکشنبه گفت در روابط آمریکا و عربستان، محمد بن سلمان نقشی ویرانگر داشت.

آقای گراهام به شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت: «متنفرم که این را می‌گویم؛ چون امید زیادی به او برای انجام اصلاحات مورد نیاز در عربستان بسته بودم. ولی تا جایی که لیندسی گراهام خبر دارد، آن کشتی غرق شد».

جمال خاشقجی، منتقد حاکمان کنونی عربستان سعودی و یادداشت‌نویس روزنامه واشینگتن‌پست، روز دهم مهر امسال پس از ورود به کنسولگری سعودی در استانبول ناپدید شد.

عربستان تا دو هفته نسبت به سرنوشت خاشقجی ابراز بی‌اطلاعی می‌کرد، اما بعد با تغییر روایت خود، ابتدا ادعا کرد که وی در یک «درگیری فیزیکی» در داخل کنسولگری کشته شده، و سرانجام تایید کرد که قتل او بر اساس «برنامه‌ریزی قبلی» صورت گرفته است.

ترامپ در مورد بحران یمن: عربستان باید دست بردارد، ولی ایران هم باید دست بردارد

دونالد ترامپ در گفت‌وگو با شبکه فاکس‌نیوز همچنین گفت برای حل بحران یمن، جایی‌که شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران درگیر نبرد با ائتلافی به رهبری عربستان و نیروهای مورد حمایت این ائتلاف هستند، هر دو طرف بحران باید اقدام کنند. ​

رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌گوید «من خواستار این هستم که عربستان دست بردارد، اما خواستار این هستم که ایران هم دست بردارد».

ایالات متحده در کنار عربستان و امارات متحده عربی، ایران را متهم کرده‌اند که سلاح در اختیار شورشیان حوثی قرار می‌دهد. ایران ضمن حمایت از حوثی‌ها، ارسال سلاح به یمن را رد کرده‌است.

طی روزهای گذشته مقام‌های ارشد دولت آمریکا خواستار پایان جنگ در یمن شده‌اند. جیمز متیس، وزیر دفاع و مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا هر دو به‌طور جداگانه خواستار پایان جنگ در یمن شده‌اند.

حدود دو هفته پیش نیز ده‌ها سازمان غیردولتی یمنی و بین‌المللی با تأکید بر اینکه ۱۴ میلیون نفر از مردم یمن، یعنی نیمی از جمعیت این کشور، «در آستانه قحطی» هستند، خواهان «دخالت فوری برای پایان دادن» به نبردها و عملیات نظامی در این کشور شدند.

با استفاده از آسوشیتدپرس، فاکس‌نیوز، توئیتر و رادیو فردا / ج/ک.ر
XS
SM
MD
LG