لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۷

تاکید ترکیه بر ضرورت انجام تحقیقات بین‌المللی درباره پرونده خاشقجی


مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز چهارشنبه ۲۳ آبان بر ضرورت تحقیقات بین‌المللی در خصوص قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی تاکید کرده است.

مولود چاووش اوغلو گفته است: ما معتقدیم در مرحله کنونی یک تحقیقات بین‌المللی (درباره قتل جمال خاشقجی) ضروری است.

جمال خاشقجی ستون نویس روزنامه واشنگتن پست و از منتقدان ولیعهد عربستان سعودی روز دوم اکتبر برای ثبت ازدواج خود به کنسولگری آن کشور در استانبول رفت، اما هرگز از این ساختمان خارج نشد.

مولود چاووش اوغلو که در پارلمان این کشور صحبت می‌کرد، اظهار داشت: در آغاز (این حادثه) ما گفتیم که یک گروه تحقیق مشترک با عربستان سعودی تشکیل می‌دهیم و قصد نداشتیم که (این قتل) را در دیوان بین المللی مطرح کنیم.

وزیر خارجه ترکیه در ادامه تصریح کرده است که دیگر کشورش به این همکاری مشترک اعتقاد ندارد و انجام یک تحقیق بین المللی در خصوص قتل جمال خاشقجی ضروری است.

مولود چاووش اوغلو تاکید کرده است: ما هرکاری که برای روشن کردن ابعاد این قتل لازم باشد، انجام خواهیم داد.

وزیر خارجه ترکیه همچنین تصریح کرده است که آنکارا در خصوص قتل جمال خاشقجی تحقیقات شفافی را انجام و شواهد این قتل را در اختیار دیگر کشورها قرار داده است.

شیخ سعود المجیب، دادستان عربستان اوایل آبان ماه به ترکیه سفر کرد و با مقامهای دادستانی این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. شیخ سعود المجیب همچنین از محل کنسولگری سعودی بازدید کرد.

این در حالی است که ترکیه عربستان سعودی را متهم می کند که تمایلی برای تحقیق در خصوص قتل جمال خاشقجی در کنسولگری این کشور در استانبول ندارد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز سه شنبه در همین زمینه به خبرنگاران گفته بود که آنکارا فایل صوتی درباره قتل جمال خاشقجی را در همه کسانی که خواستار آن بودند، قرار داده است.

آقای اردوغان میگوید که این فایل صوتی در اختیار کشورهایی مانند عربستان سعودی‌، آمریکا، فرانسه، کانادا، آلمان و بریتانیا قرار داده شده است.

رئیس‌جمهوری ترکیه همجنین بار دیگر تاکید کرده که قتل جمال خاشقجی برنامه‌ریزی شده بود و به نظر او مقام‌های بلندپایه سعودی دستور آن را صادر کرده بودند.

ترکیه پیش از این از عربستان سعودی خواسته بود که مشخص کند چه کسی دستور این قتل را داده بود.

دوستان خاشقجی و شماری از قانونگذاران آمریکایی و بسیاری از تحلیلگران در رسانه‌ها عامر این قتل را ولیعهد سعودی معرفی کرده‌اند، هرچند عربستان دخالت وی در این قتل را تکذیب می‌کند.

عربستان تا دو هفته نسبت به سرنوشت خاشقجی ابراز بی‌اطلاعی می‌کرد، سپس روایت خود را تغییر داد و گفت که وی در یک «درگیری با مشت» در داخل کنسولگری کشته شده است و سپس گفت که قتل وی بر اساس «برنامه‌ریزی قبلی» بوده است.

با استفاده از گزارش های رویترز، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG