لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۲۰

ترامپ: آمریکا شریک عربستان می‌ماند حتی اگر بن سلمان از قتل خاشقجی مطلع بوده باشد


رئیس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه ۲۹ آبان اعلام کرد که ایالات متحده «شریک ثابت قدم» عربستان سعودی باقی خواهد ماند حتی اگر محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، از طراحی قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مخالف حاکمان کنونی عربستان، مطلع بوده باشد.

دونالد ترامپ در اظهارات خود خاطرنشان ساخته که او قصد لغو قراردادهای تسلیحاتی با ریاض را ندارد چرا که «اگر ما به شکل نابخردانه‌ای این قراردادها را لغو کنیم، روسیه و چین از آن بهره فراوانی خواهند برد».

وی همچنین عنوان کرد که نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا همچنان در حال بررسی مستندات قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول هستند که او چگونه کشته شده و چه کسی طراح آن بوده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا اظهار داشت: «نهادهای اطلاعاتی ما همچنان همه یافته‌ها را بررسی می‌کنند. شاید ولیعهد از این حادثه دردناک مطلع بوده است. ممکن است خبر داشته و شاید هم خبر نداشته است‎».

به تازگی روزنامه واشینگتن‌پست در گزارشی به نقل از منابع مطلع نوشته بود که سازمان سی‌آی‌ای در بررسی‌های خود از قتل جمال خاشقجی به این نتیجه رسیده که محمد بن سلمان دستور قتل وی را صادر کرده است. کاخ سفید اما این گزارش را تکذیب کرد.

آقای ترامپ می‌گوید که پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی با تمام قوا این اتهام را رد کرده‌اند که در جریان برنامه‌ریزی برای قتل آقای خاشقجی بوده‌اند.

وی در ادامه اظهارات روز سه‌شنبه خود به مناسبات واشیگتن و ریاض اشاره کرد و گفت که عربستان به آمریکا کمک کرده تا مقابل جاه‌طلبی‌های ایران را بگیرد، ضمن آن که قراردادهایی به ارزش ۴۵۰ میلیارد دلار برای خرید سلاح از آمریکا و دیگر سرمایه‌گذاری‌ها منعقد کرده و همچنین کمک کرده که قیمت نفت پایین بماند.

دونالد ترامپ در نهایت گفت: «ایالات متحده قصد دارد که شریک ثابت قدم عربستان سعودی باقی بماند تا اطمینان یابد که منافع کشورمان، اسرائیل و دیگر شرکای‌مان در منطقه تامین می‌شود».

قانون‌گذاران کنگره آمریکا از هر دو حزب خواستار مجازات محمد بن سلمان شده‌اند، امری که آقای ترامپ نیز به آن اذعان داشته. با این حال وی گفته که او تنها به فکر منافع و امنیت آمریکاست.

منبع: خبرگزاری‌های رویترز و فرانسه/ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG