لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۰

ترکیه از احتمال درخواست برای تحقیق سازمان ملل در پرونده خاشقچی خبر داد


مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز سه شنبه ۲۹ آبان ضمن ابراز نارضایتی از میزان همکاری عربستان سعودی در پرونده قتل جمال خاشقجی، اظهار داشت، در صورتی که تلاش‌ها برای جلب همکاری ریاض به نتیجه نرسد آنکارا خواستار تحقیقات سازمان ملل در این زمینه خواهد شد.

به گزارش رویترز، مولود چاووش اوغلو که پس از دیدار با مایک پومپئو، همتای آمریکایی خود با خبرنگاران در واشینگتن صحبت می کرد، با اشاره به این که ترکیه اطلاعات در خصوص قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی، را در اختیار آمریکا و دیگر کشورها قرار داده، بار دیگر خواستار مشخص کردن آمر یا آمران قتل این روزنامه نگار شد.

وزیر خارجه ترکیه گفته است :«همکاری عربستان سعودی (درباره پرونده خاشقجی) در سطحی که ما آن را انتظار داریم نیست»، و اگر همکاری با ریاض به بن بست برسد، آنکارا می تواند از سازمان ملل درخواست کند تحقیقات رسمی در این زمینه انجام دهد.

جمال خاشقجی ستون نویس روزنامه واشنگتن پست و از منتقدان ولیعهد عربستان سعودی دهم مهرماه برای ثبت ازدواج خود به کنسولگری آن کشور در استانبول رفت، اما هرگز از این ساختمان خارج نشد.

ترکیه پیش از این از عربستان سعودی خواسته بود که مشخص کند چه کسی دستور این قتل را داده بود.

دوستان خاشقجی و شماری از قانونگذاران آمریکایی و بسیاری از تحلیلگران در رسانه‌ها عامر این قتل را ولیعهد سعودی معرفی کرده‌اند، هر چند عربستان دخالت وی در این قتل را تکذیب می‌کند.

این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه گفت که ایالات متحده «شریک ثابت قدم» عربستان سعودی باقی خواهد ماند حتی اگر محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، از طراحی قتل جمال خاشقجی، مطلع بوده باشد.

پرونده گولن

مولود چاووش اوغلو همچنین در کنفرانس خبری گفته است که اسامی ۸۴ نفر مرتبط با فتح الله گولن که ترکیه خواهان استرداد آنها از ایالات متحده است را در اختیار مقام‌های آمریکایی قرار داده است.

رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهوری ترکیه فتح الله گولن، روحانی ترک تبعیدی در آمریکا را رهبر کودتای نافرجام ۲۰۱۶ معرفی می‌کند و خواستار استرداد او است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا فته گذشته گزارش در خصوص اخراج فتح الله گولن برای جلب نظر ترکیه در پرونده قتل جمال خاشقجی را رد کرده و گفت این دو مساله با یکدیگر ارتباطی ندارند.

با استفاده از گزارش‌ها رویترز و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG