لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۹

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: بررسی درخواست ترکیه درباره گولن ارتباطی به خاشقچی ندارد


هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا
هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا

هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۲۴ آبان گزارش در خصوص اخراج فتح الله گولن برای جلب نظر ترکیه در پرونده قتل جمال خاشقجی را رد کرده و گفته است این دو مساله با یکدیگر ارتباطی ندارند.

هدر ناوئرت با این حال تصریح کرد که آمریکا در حال بررسی مدارکی است که ترکیه در خصوص فتح الله گولن، روحانی ترک تبعیدی در آمریکا ارائه است.

شبکه تلویزیونی «ان بی سی» روز پنجشنبه گزارش داده بود که دولت آمریکابرای این که از فشار ترکیه بر عربستان سعودی در ارتباط با پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی، بکاهد در حال بررسی درخواست آنکارا برای اخراج فتح الله گولن است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه،فتح الله گولن را رهبر کودتای نافرجام ۲۰۱۶ معرفی می‌کند و خواستار استرداد او است.

هدر ناوئرت در کنفرانس خبری خود در پاسخ به پرسشی در خصوص گزارش«ان بی سی» گفته است: طی یکسال نیم گذشته، یعنی از زمانی که من به عنوان سخنگو فعالیتم را شروع کرده ام، بارها با ترکیه در خصوص درخواستش درباره فتح الله گولن که در امریکا است، صحبت کرده‌ایم.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا،ترکیه بارها درخواست خود برای استرداد فتح الله گولن را مطرح کرده است.

هدر ناوئرت گفته است: اما این دو موضوع با هم ارتباطی ندارند. من برخی از گزارش‌ها را دیده‌ام که می‌کوشند این دو مساله را یعنی عربستان و ترکیه؛ فتح الله گولن و جمال خاشقجی را به هم ربط بدهند، ولی چنین ربطه‌ای وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرده است: پس بگذارید این دو مساله را از هم جدا کنیم و همانگونه که آنها جدا هم هستند، به آنها جداگانه توجه کنیم.

این در حالی است که وزارت خزانه‌داری آمریکا ۱۷ نفر را به دلیل نقش‌شان در قتل جمال خاشقجی در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

استیو منوچین، وزیرخزانه‌داری آمریکا، در بیانیه‌ای با اعلام این خبر گفت که این ۱۷ تن «در هدف قرار دادن و قتل بی‌رحمانه یک روزنامه‌نگار ساکن آمریکا دست داشته و باید با پیامدهای اعمال خود روبه رو شوند».

در فهرست ۱۷ نفره‌ای که وزیر خزانه‌داری آمریکا منتشر کرده از جمله نام سعود القحطانی و ماهر المطرب، دو مشاور محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی، و همچنین محمد العتیبی، کنسول سعودی در استانبول، دیده می‌شود

فتح الله گولن سال گذشته در مصاحبه با«رادیو عمومی» گفته بود که به تصمیم احتمالی آمریکا برای استرداد وی به ترکی اعتراض نخواهد کرد، اما چنین اقدامی به اعتبار آمریکا لطمه خواهد زد.

با استفاده از وب سایت وزارت خارجه آمریکا، گزارش ان بی سی و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG