لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۰

مایک پومپئو: کاهش مناسبات آمریکا با عربستان خطای بسیار بزرگی است


مایک پومپئو می‌گوید: «پادشاهی عربستان سعودی نیروی قدرتمندی در برقراری ثبات در خاورمیانه است».
مایک پومپئو می‌گوید: «پادشاهی عربستان سعودی نیروی قدرتمندی در برقراری ثبات در خاورمیانه است».

وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه هفتم آذر گفت که کاهش روابط با عربستان به خاطر قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، خطایی به ضرر منافع ملی ایالات متحده است و باعث نمی‌شود که ریاض در امور داخلی خود مسیر بهتری را انتخاب کند.

اظهارات مایک پومپئو قبل از حضور وی در جلسه غیرعلنی مجلس سنا بیان شده است، جلسه‌ای که به توضیحات وزرای خارجه و دفاع آمریکا درباره ماجرای قتل جمال خاشقجی و جنگ یمن اختصاص یافته است.

مایک پومپئو در یک پست وبلاگی نوشت: «قتل جمال خاشقجی، شهروند سعودی، در ترکیه صدای کنگره را در آورده و رسانه‌ها نیز به آن دامن زده‌اند. اما کاهش روابط با سعودی یک خطای بسیار بزرگ به ضرر منافع ملی ایالات متحده و متحدان آن خواهد بود».

وزیر خارجه تاکید کرده که عربستان متحد بسیار مهم آمریکاست که در مقابله با ایران، تضمین دمکراسی در عراق و مبارزه با گروه موسوم به «حکومت اسلامی» و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی به واشینگتن کمک می‌کند.

آقای پومپئو اظهار داشت: «پادشاهی عربستان سعودی نیروی قدرتمندی در برقراری ثبات در خاورمیانه است. عربستان همانند ایالات متحده و برخلاف این انتقادات، تشخیص داده که جمهوری اسلامی ایران چه تهدیدات عظیمی را متوجه جهان کرده است».

شماری از قانونگذاران آمریکا خواستار برخورد شدید واشینگتن با عربستان سعودی از جمله تحریم ریاض به خاطر قتل جمال خاشقجی شده‌اند. چهره‌ای جمهوریخواه مانند سناتور رند پال گفته که «نایستادن در مقابل عربستان، نشانه ضعف است».

لیندسی گراهام، دیگر سناتور جمهوریخواه نیز که از چهره‌های نزدیک به ترامپ محسوب می‌شود، عنوان کرده که آمریکا نباید «بانگ اخلاق‌محور» خود را در جامعه جهانی از دست بدهد.

عربستان که در ابتدا از سرنوشت جمال خاشقجی اظهار بی‌اطلاعی کرده بود، اعتراف کرد که وی در کنسولگری عربستان در استانبول کشته شده است. ریاض اما این رخداد را به «عوامل خودسر» نسبت داده و اتهامات مربوط به دست داشتن محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، در آن را رد کرده است.

در این حال کاخ سفید به رغم انتقادات بر ادامه روابط واشینگتن و ریاض تاکید دارد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، گفته است که عربستان به آمریکا کمک کرده تا جلوی جاه‌طلبی‌های ایران را بگیرد، ضمن آنکه قراردادهایی به ارزش ۴۵۰ میلیارد دلار برای خرید سلاح از آمریکا و دیگر سرمایه‌گذاری‌ها منعقد کرده و همچنین کمک کرده که قیمت نفت پایین بماند.

جنگ یمن و حمایت آمریکا از ائتلاف نظامی به رهبری عربستان نیز مسئله دیگری است که موجب برخی انتقادات در کنگره ایالات متحده شده است.

مایک پومپئو در نوشته روز چهارشنبه خود وعده داد که آمریکا ۱۳۱ میلیون دلار دیگر جهت کمک‌های غذایی برای مردم یمن هزینه خواهد کرد.

جنگ چهار ساله یمن به کشته شدن بیش از ده هزار نفر انجامیده است. همچنین میلیون‌ها نفر از کمبود مواد غذایی در رنج هستند.

منبع: خبرگزاری رویترز، رادیو فردا/ س.ن/ک.ر

XS
SM
MD
LG