لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۹

«شهید» مدافع حرم یا کوبانی؟ «یگان‌های مدافع خلق»، سپاه را متهم می‌کند


«یگان های مدافع خلق» سوریه روز چهارشنبه ۱۰ شهریور با انتشار بیانیه‌ای رسمی، اقدام سپاه پاسداران و برخی رسانه‌های ایران را در خصوص «تغییر هویت سیاسی» یکی از اعضای ایرانی این یگان‌ها محکوم کرد.

سپاه پاسداران طی روزهای گذشته مراسم یادبودی برای «امیر قبادی» شهروند اهل مشهد که در کوبانی کشته شده است، برپا کرد.

در این مراسم که در مسجد الرضای مشهد برگزار شد و خسرو عروج، مشاور عالی فرمانده کل سپاه نیز در آن سخنرانی کرد، این عضو «یگان‌های مدافع خلق» به عنوان «شهید مدافع حرم» معرفی شده بود.

امیر قبادی، متولد سال ۱۳۷۰ در مشهد، دو سال پیش به کوبانی رفته بود تا در صفوف «یگان‌های مدافع خلق» علیه داعش بجنگد. او قبل از کشته شدن در کوبانی، ویدیویی منتشر کرده و در آن توضیح داده بود که به عضویت «یگان‌های مدافع خلق» در آمده و هدف خود را « دفاع از شرافت انسانی» عنوان کرده بود.

یگان‌های مدافع خلق در بیانیه‌‌ای ضمن «محکوم کردن» اقدام سپاه پاسداران و همچنین برخی رسانه‌های ایران در خصوص هویت سیاسی «امیر قبادی»، نوشته است: «امیر قبادی به هیچ‌وجه به خدمت رویکرد مذهبی یا قومی که بانی کشتار و آواره‌ شدن میلیون‌ها انسان است، در نیامد بلکه او به عنوان یک جوان اینترناسیونال، ‌در کنار چریک‌های کرد و عرب،‌ از کوبانی در مقابل داعش دفاع کرد».

در این بیانیه، از سپاه ‌پاسداران و رسانه‌هایی که چنین خبری منتشر کرده‌اند، خواسته شده است که از «خانواده امیر قبادی، مردم مشهد و مردم کردستان سوریه» عذرخواهی کنند.

مقام‌ها و رسانه‌های ایران عبارت «شهدای مدافع حرم» را برای آن ‌دسته از اعضای سپاه پاسداران و بسیج به کار می‌برند که در خاک سوریه و در کنار نیروهای بشار اسد، رییس جمهوری این کشور، با مخالفان مسلح دولت می‌جنگند.

بسیاری از اعضای «مدافعان حرم» را نیرو‌های رسمی سپاه و بسیج تشکیل می‌دهند و بیشترین کشته‌های ایران در درگیری‌های سوریه و عراق نیز مربوط به این دو نهاد نظامی است.

افغان‌ها و پاکستانی‌های مقیم ایران نیز از دیگر اعضای گروه «مدافعان حرم» هستند که در قالب دو گردان «فاطمیون» و «زینبیون» سازمان‌دهی می‌شوند.

تاکنون ده‌ها ایرانی که در حمایت از دولت بشار اسد در سوریه و دولت مرکزی عراق می‌جنگیدند، کشته شده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که حضور نیروهای نظامی‌اش در سوریه جنبه «مستشاری» دارد، اما مخالفان حکومت بشار اسد و برخی کشورهای منطقه می‌گویند که نیروهای ایران، به طور مستقیم در درگیری‌ها شرکت دارند.

دو سال پیش، نیروهای گروه «حکومت اسلامی» (داعش)، توانستند شهر کوبانی در شمال سوریه را محاصره کنند، اما ساکنان این شهر و «یگان‌های مدافع خلق» با پشتیبانی حملات هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا، در برابر داعش مقاومت کردند و از این نبرد در سراسر جهان به عنوان یک «مقاومت تاریخی» یاد شد.

این نیروها، در نهایت موفق شدند که گروه داعش را در کوبانی شکست دهند و به عقب برانند.

XS
SM
MD
LG