لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۶

وزیر نفت ایران: شرکت‌های آمریکایی هم بیایند تا ترامپ ناراحت نشود


زنگنه می‌گوید که هیچ محدودیتی برای همکاری و مذاکره با شرکت‌های آمریکایی به‌منظور توسعه منابع نفت و گاز ایران نداریم.
زنگنه می‌گوید که هیچ محدودیتی برای همکاری و مذاکره با شرکت‌های آمریکایی به‌منظور توسعه منابع نفت و گاز ایران نداریم.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران از آمادگی تهران برای مذاکره با همه شرکت‌های نفتی از جمله شرکت‌های آمریکایی به منظور مشارکت در پروژه‌های نفت و گاز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شانا، وابسته به وزارت نفت، وی روز سه‌شنبه ۲۵ مهرماه پس از دیدار با کیون هیون می، وزیر زمین و امور زیربنایی و حمل‌ونقل کره جنوبی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اظهار نگرانی دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، درباره حضور شرکت‌های اروپایی در پروژه‌های انرژی ایران، گفت: «آقای ترامپ چرا ناراحت است که اروپایی‎ها از معامله با ایران پول می‌برند، چرا جلو شرکت‌های آمریکایی را گرفته است؟»

آقای ترامپ که روز ۲۲ مهرماه از تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای سر باز زد، بارها شرکت‌های اروپایی را به خاطر حضور در پروژه‌های انرژی ایران مورد انتقاد قرار داده است.

تاکنون شرکت توتال فرانسه به همراه «سی‌ان‌پی‌سی» چین قراردادی ۴.۸ میلیارد دلاری برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی امضا کرده‌اند، اما چند شرکت غربی، از جمله شرکت بریتانیایی‌-هلندی رویال داچ شل، شرکت «او‌ام وی» اتریش، «دی ان او» نروژ، سایپم ایتالیا، باسف و زیمنس آلمان تاکنون چند تفاهمنامه با ایران برای توسعه بخش انرژی امضا کرده‌اند.

آقای زنگنه گفته که «شرکت‌های آمریکایی‌ها هم به ایران بیایند و منفعت ببرند تا آقای ترامپ ناراحت نباشد. خودشان مانع حضور شرکت‌های آمریکایی به ایران شده‌اند، ما هیچ محدودیتی برای همکاری و مذاکره با شرکت‌های آمریکایی به‌منظور توسعه منابع نفت و گاز ایران نداریم و همین فردا اگر آنها بخواهند آماده مذاکره هستیم».

وی در ادامه گفت که «لازم نیست آقای ترامپ به این اندازه اظهار نگرانی کند».

رییس‌جمهوری آمریکا روز جمعه با اشاره به معایب فراوان توافق هسته‌ای ایران اعلام کرده بود که در چارچوب راهبرد جدیدش در قبال ایران، و بر پایه اطلاعات «متقنی» که در اختیارش قرار گرفته، قادر به تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای نیست.

وی روز دوشنبه نیز اعلام کرد که در حال اتخاذ اقدام لازم در این مورد است و پایان دادن کامل به توافق هسته‌ای «احتمالی بسیار واقعی» است.

با این حال اتحادیه اروپا، خصوصا بریتانیا، فرانسه و آلمان که از اعضای مذاکره کننده تیم هسته‌ای با ایران بودند، از برجام حمایت کرده و خواستار حفظ آن شده‌اند.

XS
SM
MD
LG