لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۹

بسته «۵ میلیارد دلاری» برای افزایش تولید از میادین نفتی ایران


بیژن نامدار زنگنه
بیژن نامدار زنگنه

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران از آماده سازی یک بسته پنج میلیارد دلاری برای افزایش تولید در میدانهای در حال بهره برداری خبر داد.

به گزارش سایت رسمی وزارت نفت ایران، آقای زنگنه روز سه شنبه ۱۸ مهرماه اعلام کرد که «این بسته باید طی ۲ سال آینده اجرایی شود و در آن ۲ هدف اصلی حفر چاه‌های جدید به منظور رفع تنگناها در بخش سطحی و انجام تعمیرات در شرکت هایی نظیر نفت فلات قاره و مناطق نفتخیز جنوب رعایت خواهد شد».

بنا به گزارشهای رسمی، همچنین ارزیابی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، هم اکنون بیش از ۸۰ درصد نفت تولیدی ایران از میادینی انجام میگیرد که در نیمه دوم عمر خود قرار دارند و سالانه ۸ تا ۱۲ درصد تولید آنها (معادل ۳۰۰ هزار بشکه در روز) کاهش می یابد.

ایران تقریبا دو سال قبل (نوامبر سال ۲۰۱۵) نوع جدید قراردادهای نفتی موسوم به «آی پی سی» را برای جلب شرکتهای خارجی برای توسعه ۴۹ میدان نفت و گاز ایران معرفی کرد. اکثر این میادین فعال بودند و هدف از جلب شرکتهای خارجی، افزایش تولید نفت آنها بود. اما بعد از بالا گرفتن اعتراضات داخلی از طرف اصولگرایان، دولت مجبور شد چندین دور در مفاد مدل جدید قرارداد نفتی تجدید نظر کند و نهایتا با روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ در ژانویه سال جاری (اوایل زمستان سال گذشته) و رویکرد سختگیرانه وی، ایران تنها موفق شد چند ماه قبل با شرکت توتال فرانسه و «سی ان پی سی» چین قراردادی (با ترک تشریفات مناقصه) برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی امضا کند.

ایران در بهار سال جاری اعلام کرد که حداقل ۱۰ مناقصه نفتی بر اساس قراردادهای نوع جدید به ارزش ۱۵ میلیارد دلار تا پایان سال امضا خواهد شد، اما اخیرا مقامات نفتی ایران اعلام کردند که برگزاری مناقصه‌های نفتی تا ماهها می تواند طول بکشد.

اولین مناقصه بر اساس مدل جدید نفتی بر اساس گفته‌های مقامات ایران، مربوط به میدان عظیم آزادگان بود.

در همین زمینه، علی کاردر مدیر شرکت ملی نفت ایران روز سه شنبه گفت که مناقصه میدان آزادگان در سال ۲۰۱۷ برگزار نمی شود.

ایران برای جلوگیری از افت چشمگیر نفت خود در کوتاه مدت، با توجه به تعویق امضای مدل جدید قراردادهای نفتی با شرکتهای خارجی، می تواند با شرکتهای داخلی قرارداد امضا کند و با حفر چاههای بیشتر می تواند تولید خود را تا حدی ثابت نگه دارد.

زنگنه در ادامه گفت که «تخصیص اعتبار مورد نظر به پروژه‌های تعریف شده به شکلی خواهد بود که هیچ بسته بالای ۳۰۰ میلیون دلار تعریف نشود. در تدوین این بسته سعی شده تا تمام سرمایه گذاری‌های انجام شده در یک بازه ۳ ساله قابل جبران باشد و محل تامین هزینه‌ها نیز از محل منابع خود آنها خواهد بود».

وزیر نفت با بیان این که جلسات برای آماده‌سازی بسته‌های مذکور برگزار می‌شود، افزود: در این جلسات در مورد تامین مالی نیز صحبت می‌شود. «برای تامین مالی بسته‌ها چندین روش از جمله فروش اوراق مشارکت فاینانس داخلی، یوزانف، وام از صندوق توسعه ملی و غیره مدنظر است».

زنگنه در ادامه گفت که تعریف بسته‌ها در حال انجام است و اسناد برای مناقصه و گرفتن مجوز در حال آماده سازی است. بگفته وی، اجرای این بسته‌ها با اجرای «آی پی سی» متفاوت است.

XS
SM
MD
LG