لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۰

وزیر خارجه ایران درباره «حمایت از برجام» به همتایان خارجی‌اش نامه نوشت


ظریف سخنان پمپئو مبنی بر اعمال شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران را «در تعارض آشکار» با بیانیه الجزایر در سال ۱۹۸۱ میلادی دانسته است.
ظریف سخنان پمپئو مبنی بر اعمال شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران را «در تعارض آشکار» با بیانیه الجزایر در سال ۱۹۸۱ میلادی دانسته است.

وزیر خارجه ایران در نامه‌ای به همتایانش در همه کشورها از آنان خواست که ضمن اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و حمایت از برجام، در برابر به گفته او، «قانون‌گریزی، روش‌های قلدرمآبانه و بی‌اعتنایی آمریکا به حکومت قانون» بایستند.

این نامه هفته گذشته به وزیران خارجه کشورهای دنیا ارسال و روز یکشنبه ۱۳ خرداد در خبرگزاری‌های ایران منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمد جواد ظریف در این نامه تاکید کرده که اقدامات به گفته او، «قلدرمابانه» آمریکا برای همراه کردن دیگر کشورها با خود در موضوع خروج از برجام، «حاکمیت قانون و حقوق بین‌الملل را در سطح بین‌المللی بی‌اعتبار» می‌کند.

وزیر خارجه ایران می‌گوید که این اقدامات همچنین «اهداف و اصول منشور ملل متحد و کارآیی نهادهای بین‌المللی را به چالش می‌کشد».

وی با اشاره به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در تایید برجام گفته که این توافق «فقط به امضاء‌کنندگان آن تعلق ندارد تا یک طرف بتواند بر اساس سیاست داخلی و یا اختلافات سیاسی با هیأت حاکمه سابقش، دلبخواهانه و غیرمسئولانه آن را رد کند».

آقای ظریف روز ۲۰ اردیبهشت نیز در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل خروج آمریکا از برجام را «غیر‌قانونی» و «غیرموجه» خوانده و تاکید کرده بود که این کشور قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را نیز «نقض» کرده است.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در تایید توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی صادر شد.

این قطعنامه همچنین از ایران می‌خواهد از توسعه موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند، خودداری کند.

پیش از خروج آمریکا از برجام، واشینگتن و سه کشور اروپایی اعلام کردند که برنامه موشکی ایران در راستای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نیست و «منبع بی‌‌ثباتی و ناامنی» در منطقه است.

دبیرکل سازمان ملل نیز در گزارشی به شورای امنیت اعلام کرده که ایران احتمالا خواسته‌های این سازمان برای توقف برنامه موشک‌های بالستیک خود را نادیده گرفته است، هرچند به توافق اتمی پایبند مانده‌ است.

با این حال جمهوری اسلامی می‌گوید که موشک‌هایش برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده‌اند.

وزیر خارجه ایران در نامه خود همچنین سخنان وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اعمال شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران در صورت اجرا نشدن ۱۲ شرط این کشور را «در تعارض آشکار» با توافق دو کشور در بیانیه الجزایر در سال ۱۹۸۱ میلادی دانست که در آن ایالات متحده متعهد شده است، «از مداخله در امور داخلی ایران خودداری کند».

سخنان آقای ظریف در حالی بیان شده است که در ۱۲ شرط اعلام شده از سوی وزیر خارجه آمریکا اشاره‌ای به موضوعات داخلی ایران نشده است.

توقف غنی‌سازی اورانیوم، آزادی شهروندان آمریکایی زندانی، توقف برنامه توسعه موشک‌های بالستیک، توقف حمایت از گروه‌هایی چون حماس، حزب‌الله لبنان و جهاد اسلامی، عدم مداخله در امور عراق، سوریه و یمن، عدم حمایت از طالبان، پایان دادن به تهدید اسرائیل، عربستان و امارات، از جمله ۱۲ خواسته آمریکا از جمهوری اسلامی است.

آقای ظریف در این نامه همچنین شرط ادامه برجام را تعهد «بی‌قید و شرط» کشورهای باقی مانده و شرکای تجاری آنان برای «جبران خسارات ناشی از خروج آمریکا از برجام، از طریق اقدامات ملی، منطقه‌ای و جهانی» اعلام کرده است.

به گفته وی، در غیر این صورت جمهوری اسلامی «حق دارد تا اقدامات متناسب» را انجام دهد.

رهبر جمهوری اسلامی نیز پیش از این هفت شرط برای باقی ماندن ایران در برجام مطرح کرده است.

«صدور قطعنامه علیه آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل»، «مطرح نشدن برنامه موشکی و اقدامات منطقه‌ای ایران در مذاکرات»، «تضمین تجارت با ایران از سوی بانک‌های اروپایی»، «تضمین فروش کامل نفت ایران»، «جبران بدعهدی گذشته» و «مقابله با تحریم‌های آمریکا» شش شرط آیت‌الله خامنه‌ای برای ماندن ایران در برجام است.

وی درباره شرط هفتم خود نیز گفت: «اگر اروپایی‌ها در پاسخگویی به مطالبات ما تعلل کردند، حق ایران برای آغاز فعالیت‌های هسته‌ای محفوظ است».

به‌دنبال اعلام خروج آمریکا از برجام، کشورهای اروپایی اعلام کرده‌اند که در برجام باقی خواهند ماند.

آنها از ایران خواسته‌اند به تعهدات خود پایبند باشد و از تلاش خود برای یافتن راهی به منظور فرار از تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌های اروپایی فعال در ایران خبر داده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایرنا و ایسنا و سایت رادیو فردا/ ا.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG