لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۰۶

رویترز: ایران خواستار حمایت اوپک در برابر تحریم‌های آمریکا شد


بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی
بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه، ۹ خردادماه، در گزارشی از نامه رسمی وزیر نفت جمهوری اسلامی به سازمان اوپک برای جلب حمایت این سازمان در برابر تحریم‌های ایالات متحده خبر داد.

از «نامه رسمی» بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، به ریاست دوره‌ای اوپک هنوز در هیچ رسانه داخلی گزارشی منتشر نشده، اما رویترز می‌گوید که این نامه را رؤیت کرده است.

آقای زنگنه در این نامه همچنین اشاره کرده است که با پیشنهاد عربستان سعودی برای افزایش تولید نفت موافق نیست و می‌خواهد که اوپک در اجلاس ماه آینده خود به مسئله تحریم‌ها بپردازد.

پس از آن که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در نیمه اردیبهشت‌ماه خروج دولت خود از توافق اتمی موسوم به برجام را اعلام کرد، وزیر خارجه جدید او از وضع «شدیدترین تحریم‌ها» علیه تهران خبر داد.

اعلان همین خبر شرکت‌های خارجی از جمله کمپانی‌های نفتی را به تکاپو انداخت تا فعالیت خود در ایران را متوقف کنند و از این راه قربانی تحریم‌های آمریکا نشوند.

در همین زمینه در ادامه تلاش ایران برای حفظ سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشور، وزیر نفت جمهوری اسلامی روز چهارشنبه، ۹ خردادماه، دو ماه به کمپانی فرانسوی توتال برای مذاکره با آمریکا وقت داد.

حال در نامه بیژن زنگنه به اوپک آمده است که ایران «خواهان حمایت اوپک مطابق بند دو اساس‌نامه سازمان است که بر حفظ منافع کشورهای عضو به شکل فردی و جمعی تاکید دارد».

وزیر نفت ایران نامه خود را خطاب به همتای اماراتی‌اش، سهیل المزروعی، نوشته است که در سال ۲۰۱۸ ریاست دوره‌ای اوپک را بر عهده دارد.

آقای مزروعی، به گفته رویترز، در پاسخ به این نامه رسمی دو راه به زنگنه پیشنهاد کرده است: طرح این موضوع در اجلاس ماه نوامبر اوپک یعنی شش ماه دیگر، یا طرح آن به عنوان «موضوع متفرقه» در همین ماه آینده.

از زمان اجرایی شدن برجام که بخش بزرگی از تحریم‌های نفتی ایران ملغی یا معلق شد، ایران به دلیل فقدان پروژه‌های جدید و احتیاط سرمایه‌گذاران خارجی هنوز نتوانسته است تولید نفت خود را به بالای چهار میلیون بشکه در روز برساند.

این در حالی است که هفته گذشته وزیران انرژی روسیه و عربستان برای افزایش تولید «با هدف کاستن از نگرانی مشتریان خود» ابراز آمادگی کردند.

به این ترتیب اگر در اجلاس قریب‌الوقوع اوپک در ماه ژوئن تصمیم به افزایش تولید گرفته شود، ایران هم به‌سختی می‌تواند تولیدش را افزایش دهد و هم از کاهش قیمت در پی افزایش تولید ضربه خواهد خورد.

رویترز روز چهارشنبه به نقل از منابع نفتی در سوئیس گزارش داده بود که صادرات نفت ایران در ماه مه، ماه جاری میلادی، حدود یک صد هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده است.

بنا براین گزارش، صادرات نفت ایران در آوریل، ماه گذشته میلادی، حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز بوده و این میزان در ماه جاری به دو میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه کاهش پیدا کرده است.

بهای نفت در بازارهای جهانی در ماه جاری میلادی به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه نیز رسید، یعنی بالاترین قیمت از پایان سال ۲۰۱۴ تاکنون.

پس از عربستان سعودی و عراق، ایران سومین تولیدکننده بزرگ نفت در سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، به شمار می‌رود.

با استفاده از خبرگزاری رویترز. / ف.دو / پ.پ

XS
SM
MD
LG