لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۹

اوپک احتمالا ماه آینده تصمیم به افزایش تولید نفت بگیرد


خبرگزاری رویترز با استناد به چندین منبع صنعتی آشنا با مذاکرات اعضای اوپک گزارش داده است که احتمالا این سازمان در نشست ماه آینده بخاطر تحریمهای ایران، افت تولید نفت ونزوئلا و هشدار آمریکا نسبت به اوج گرفتن قیمتهای نفت، تصمیم بگیرد که تولید خود را افزایش دهد.

کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، به همراه روسیه از ابتدای سال گذشته تولید روزانه خود را ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش دادند تا میزان ذخایر استراتژیک جهانی نفت را کاهش دهند.

آمارهای بین المللی، از جمله خود اوپک و آژانس بین المللی انرژی حاکی است که میزان ذخایر استراتژیک نفت جهان به سطح ۵ سال گذشته رسیده است.

رویترز می نویسد که کشورهای عرب خلیج فارس موضوع افزایش تولید نفت اوپک را به میان کشیده اند تا تصمیم بگیرند که چه موقع و به چه میزان تولید اوپک افزایش یابد تا جلوی افزایش قیمت نفت که هم اکنون به حدود ۸۰ دلار رسیده است، گرفته شود.

یک منبع کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به رویترز گفته است که همه گزینه‌ها روی میز است. تصمیم به افزایش تولید اوپک می تواند در ماه ژوئن گرفته شود، اما هنوز میزان افزایش تولید مشخص نیست.

رویترز می نویسد که میزان پای بندی اوپک به کاهش تولید نفت در ماه آوریل حدود ۶۶ درصد بیشتر از آن چیزی بوده که متعهد شده بود. علت امر، ادامه افت چشمگیر تولید نفت ونزوئلا هست. آمریکا همچنین در نظر دارد تحریمهای نفتی علیه این کشور اعمال کند.

بر اساس آخرین آمار ماهانه اوپک که در سایت رسمی آن منتشر شده است، تولید روزانه نفت ونزوئلا در ماه گذشته به یک میلیون و ۴۳۶ هزار بشکه رسیده است. این رقم در سال ۲۰۱۶ حدود ۲ میلیون و ۱۵۴ هزار بشکه بود. به عبارتی، طی دو سال گذشته، تولید نفت ونزوئلا حدود ۵۰ درصد افت کرده است و آمارها نشان می دهد که هر ماه از میزان تولید این کشور کاسته می شود.

این گزارش می افزاید که اوپک و دیگر کشورها به رهبری روسیه ممکن است میزان پای بندی خود به توافق نفتی را کاهش دهند.

یک منبع به رویترز گفته است که هم اکنون روی چندین سناریو مطالعه می شود. یکی از آنها این است که اوپک در ماه آینده تصمیم به کاهش تولید بگیرد، اما در عمل چند ماه بعد میزان تولید اوپک افزایش یابد.

آمریکا اخیرا از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و قرار است مشریان ایران هر شش ماه یکبار به ازای کاهش چشمگیر خرید نفت این کشور، از تحریمهای آمریکا معافیت بگیرند. بدین ترتیب در نوامبر سال جاری قرار است رژیم معافیت شش ماهه آمریکا به اجرا گذاشته شود و هنوز فرصت برای جبران کاهش صادرات نفت ایران هست.

رویترز می نویسد که خالد الفالح وزیر نفت عربستان در نظر دارد هفته آینده طی سفری به سن پترزبورگ با همتایان روسی و اماراتی خود دیدار کند تا موضوع افزایش تولید نفت را مذاکره کند.

اخیرا وزیر نفت ایران درباره احتمال افزایش تولید نفت اوپک بخاطر تحریمهای ایران گفت که «تصمیمات اوپک با اجماع گرفته می شود».

رویترز می نویسد که آهنگ سریع کاهش ذخایر استراتژیک نفت جهان، نگرانی ها از عواقب خروج آمریکا از برجام و ادامه افت تولید ونزوئلا باعث شده است که اوپک به فکر افزایش تولید بیفتد.

اخیرا دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز از اوپک انتقاد کرد که «بصورت مصنوعی قیمت نفت را بالا نگه داشته است».

یک منبع به رویترز گفته است که عربستان بعنوان بزگترین تولید کننده اوپک در حال مطالعه تاثیرات تحریم آمریکا علیه ایران است و می خواهد افت صادرات نفت جمهوری اسلامی را جبران کند، اما خود به تنهایی قادر به این کار نخواهد بود.

با استفاده از گزارش های رویترز، اوپک، رادیو فردا؛ د.خ
XS
SM
MD
LG