لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۴

ظریف مذاکرات عربستان و قطر را «تحولی خوب» برای همه منطقه دانست


محمدجواد ظریف (چپ) وزیر خارجه ایران همراه با شیخ محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی، همتای قطری‌اش در نشست دوحه
محمدجواد ظریف (چپ) وزیر خارجه ایران همراه با شیخ محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی، همتای قطری‌اش در نشست دوحه

وزیر امور خارجه ایران مذاکرات میان عربستان سعودی و قطر را «تحولی خوب» برای همه منطقه خلیج‌فارس دانست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، محمد جواد ظریف روز یکشنبه ۲۴ آذر در جریان «نشست دوحه» در پایتخت قطر، از مذاکرات میان این کشور با عربستان استقبال کرد.

شیخ عبدالله بن ناصر آل‌ثانی، نخست‌وزیر قطر، سه‌شنبه هفته گذشته، دو سال پس از قطع رابطه دوحه و ریاض، برای حضور در نشست شورای همکاری خلیج فارس به عربستان سفر کرد.

مناسبات ایران و عربستان نیز از چهار سال پیش بحرانی است، حال آنکه تهران همواره مناسبات نزدیک خود را با دوحه حفظ کرده است.

وزیر خارجه ایران در نشست دوحه در پاسخ به این پرسش که آیا تماس‌‌های اخیر قطر و عربستان برای منطقه مثبت بوده است، گفت که «البته خوب بوده است».

محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی، وزیر خارجه قطر، روز ۲۳ آذر گفته بود که تماس‌های کشورش با سعودی «پیشرفت کمی» داشته است اما توضیح بیشتری در این زمینه نداد.

عربستان سعودی همراه با مصر، بحرین و امارات متحده عربی دو سال و نیم پیش با متهم کردن قطر به «حمایت از تروریسم» و «کوتاه آمدن» در برابر تهران، روابط‌شان را با این کشور قطع کردند.

کویت و آمریکا در این مدت سعی کردند که برای حل اختلافات قطر و همسایگانش میانجی‌گری کنند؛ حمایت‌های قطر از ایران، به تضعیف تلاش آمریکا در رویارویی واشینگتن با تهران تعبیر شده است.

آقای ظریف در بخش دیگری از سخنرانی‌اش، عربستان را به تلاش برای «استیلای منطقه‌ای» و «تکرار خطاهای فاجعه‌بار رهبران پیشین مانند صدام حسین» متهم کرد و به طعنه گفت: «برخی از بازیگران منطقه‌ای با بهره‌گیری از انباشت ثروت‌ دلارهای نفتی، معتقدند که همه چیز خریدنی است...اما آیا به راستی امنیت نیز خریدنی است؟»

وی با تکرار جزئیات طرح صلح «هرمز» که در ماه‌های گذشته از سوی دولت ایران برای حل بحران‌های مرتبط با خلیج فارس مطرح شده است، گفت این ابتکار «تمامی اختلافات و کشمکش‌های منطقه‌ای را از طریق صلح‌آمیز و ارتقای ارتباطات و هشدار زودهنگام» حل‌وفصل می‌کند.

طرح صلح «هرمز» در سخنرانی شهریورماه رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه شد.

حسن روحانی نامه‌هایی برای سران کشورهای خلیج فارس فرستاده است و نامه او برای پادشاه سعودی از طریق کویت ارسال شد اما ظاهرا پاسخ عملی نگرفت.

XS
SM
MD
LG