لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۷

هشت هزار و ۴۵۰ نفر از نامزدهای انتخابات شوراها رد صلاحيت شدند


محمد جواد کولیوند
محمد جواد کولیوند
محمد جواد کولیوند، رییس سازمان هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا می گوید تمامی کسانی که بر مواضع «سران فتنه» پافشاری کرده اند، از حضور در انتخابات منع شده اند و اجازه حضور در انتخابات ندارند.

به گزارش روز یکشنبه، پنجم خردادماه خبرگزاری مهر، آقای کولیوند گفته است: « از تعداد ۳۰۰ هزار ۱۶۵ ثبت نام کننده، ۵۴ هزار و ۲۹ نفر در شهرها و ۲۴۶ هزار و ۱۳۶ نفر در روستاها بوده اند که از اين تعداد ۸ هزار و ۴۵۰ نفر رد صلاحيت شدند.»

محمد جواد کولیوند اضافه کرده است:««حال افراد ملاک عمل است ما قصد وقت کشی نداريم و هرکس اعتراض دارد می تواند اقدام کند بررسی های ما براساس عملکرد ۶ ساله اعضای فعلی شورای شهر بوده است.»

وی در خصوص تعداد کسانی که ثبت نام کرده و تایید شده اند گفت: «اين که می گويند در استان تهران ۴۵ اصلاح طلب ثبت نام کرده و ۴۳ نفر تأييد شده اند بايد بگويم درست نيست. تعداد تأييدشدگان زياد است ما در کشور ۳۰۰ هزار و ۱۶۵ نفر ثبت نام داشتيم که از اين تعداد ۸ هزار و ۴۵۰ نفر رد صلاحيت شده و ۵ هزار و ۷۳۰ نفر اعتراض داشتند. در تهران هم ۲۱۰ نفر شکايت کردند که ۸۹ نفر رد شد و ۱۲۱ نفر دوباره تاييد شدند.»

ملاک، مواضع افراد پس از سخنرانی رهبری است

رییس سازمان هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا گفته است: «افرادی که تا قبل از سخنرانی رهبر معظم انقلاب در ستادهای موسوی و کروبی فعاليت کرده اند و رأی دادند به گفته رهبری عبادت کردند ولی پس از آن اگر همچنان بر مواضع سران فتنه پافشاری کرده و حمايت کرده اند رد صلاحيت می شوند.»

محمد جواد کولیوند گفته است: «تا کنون ۲ هزار شکايت در مورد تبليغات زودهنگام واصل شده و رد صلاحيت شدگان تا ۱۲ خرداد مهلت دارند اعتراض کنند و ما به سرعت پيگيری می کنيم تا به تبليغاتشان برسند.»

گزارش‌ها حاکی است که هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراها شمار زیادی از نامزدها را رد صلاحیت کرده‌ است. محسن هاشمی، احمد مسجدجامعی، معصومه ابتکار، پروین احمدی‌نژاد و بهمن شریف‌زاده از جمله افرادی هستند که گفته می‌شود صلاحیت‌شان تأیید نشده است.

پیشتر خبرگزاری مهر روز ۲۱ اردیبهشت‌ماه، به نقل از یک عضو هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای شهر، از رد صلاحیت فاطمه راکعی، معصومه ابتکار، از چهره‌های اصلاح‌طلب، و محسن هاشمی خبر داده است.

با این حال محسن هاشمی اعلام کرده است که هنوز نامه‌ای مبنی بر رد صلاحیتش از سوی هیئت نظارت دریافت نکرده است.

محمد خاتمی ۱۷ اردیبهشت‌ماه از «تهدید» نامزدهای اصلاح‌طلب انتخابات شوراهای شهر و روستا خبرداد و گفت: «امروز برای شورای انتخابات شهر احضار می‌کنند، تشویق و تهدید می‌کنند که بکشید کنار، اجازه نمی‌دهیم بیایید. خوب با این وضعیت آمدن یعنی چه؟ و چه فایده‌ای دارد؟»

محمدرضا تابش، نماینده اصلاح‌طلب مجلس، نیز ۱۸ اردیبهشت‌ماه در تذکری شفاهی در مجلس گفت: «متأسفانه نهادهایی بر کاندیداهای اصلاح‌طلب انتخابات شورای شهر فشار می‌آورند و تهدید به رد صلاحیت می‌کنند.»

انتخابات شوراهای شهر و روستا قرار است همزمان با انتخابات ریاست جمهوری ۲۴ خردادماه برگزار شود.
XS
SM
MD
LG