لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۸

محمد خاتمی در جمع دانشجویان: نمی‌خواهند ما بیاییم


در حالی که مهلت ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دو روز دیگر به پایان می‌رسد، محمد خاتمی به‌ طور تلویحی از تصمیم خود برای عدم حضور در انتخابات خبر داد و گفت که اطمینان دارد حکومت ایران نمی‌خواهد او بیاید.

بر اساس گزارش وب سایت رسمی آقای خاتمی، وی روز پنج‌شنبه، ۱۷ اردیبهشت، میزبان جمعی از دانشجویان بود و در پاسخ به درخواست آنان برای حضور در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری گفت: «من مطمئن هستم که نمی‌خواهند ما بیاییم. تازه اگر از این مرحله هم بگذریم حق نداریم بیش از آن چه می‌خواهند رای بیاوریم!»

به گفته او، حکومت ایران اگر بنا باشد اصلاح‌طلبان را از رده خارج کند، هیچ حساب افکار عمومی و افکار جهانی را نمی‌کند.

در روزهای اخیر هم‌زمان با افزایش دعوت‌ها از محمد خاتمی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ایران، حملات محافظه‌کاران به او نیز افزایش یافته است تا جایی که حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان، او را «مفسد فی‌الارض» و «وطن‌فروش» خواند و خاطرنشان ساخت که رد صلاحیت خواهد شد.

اما آقای خاتمی می‌گوید کاری به «ناسزاگویی‌ها و اباطیلی که بعضی تریبون‌های کین‌توز و دروغ‌پرداز آن را نشر می‌دهند»، ندارد، بلکه حتی «دستگاه‌های رسمی هم اعلام می‌کنند که فلانی و فلانی را نمی‌گذاریم بیایند».

ریش و قیچی در دست شورای نگهبان

وی با اشاره به مسئله بررسی صلاحیت‌ها گفت، رویکرد شورای نگهبان به‌گونه‌ای بوده است که «نه داوری مثبت آن درباره کسی موجب سرافرازی است و نه قضاوت منفی‌ آن موجب سرافکندگی، ولی خب حالا ریش و قیچی به دست آنان است».

شورای نگهبان در انتخابات مختلف صلاحیت بسیاری از اصلاح‌طلبان را رد کرده است و با توجه به مواضع احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، برخی دیگر از مقامات حکومت، احتمال ردصلاحیت محمد خاتمی در صورت نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری می‌رود.

«تهدید» نامزدهای اصلاح‌طلب انتخابات شوراها

آقای خاتمی همچنین از «تهدید» نامزدهای اصلاح‌طلب انتخابات شوراهای شهر و روستا خبر داد و گفت: «امروز برای شورای انتخابات شهر احضار می کنند، تشویق و تهدید می‌کنند که بکشید کنار، اجازه نمی‌دهیم بیایید. خوب با این وضعیت آمدن یعنی چه؟ و چه فایده ای دارد؟»

چهارمین انتخابات شوراهای شهر و روستا روز ۲۴ خرداد، هم‌زمان با یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

نتایج بررسی صلاحیت نامزدهای این انتخابات اگرچه هنوز به‌طور رسمی اعلام نشده است، اما در روزهای اخیر محمدعلی نجفی، عضو کنونی شورای شهر تهران از حذف گسترده اصلاح‌طلبان در این انتخابات خبر داده است.

با همه این‌ها محمد خاتمی می‌گوید که اگر انتخابات در فضایی منصفانه و منطقی برگزار شود، کوچک‌ترین تردیدی در پیروزی اصلاحات ندارد و به هیچ‌وجه هم نگران رای اکثریت مردم نیست.

آقای خاتمی سپس خطاب به دانشجویان مهمان خود گفت: «آمدن من شما را به مطلوبتان نمی‌رساند، بلکه دورتر می‌کند و دست‌کم احتمال زیان‌های بیشتر خیلی زیاد است.»

پیش از این نیز محمد خاتمی در واکنش به دعوت گروه‌ها و چهره‌های سیاسی برای حضور در انتخابات گفته بود: «من دارم فکر می کنم که می‌توانم خدمت کنم يا نه؟ می‌گذارند يا نه؟ با آمدنم دل‌ها از هم دورتر می‌شوند يا خير؟»

امیدواری برای حضور هاشمی در انتخابات

گزارش سایت محمد خاتمی می‌گوید که رییس جمهوری پیشین ایران در نهایت نسبت به نامزدی اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در انتخابات ریاست جمهوری اظهار امیدواری کرد و گفت: «امیدوارم این تصمیم عملی شود. جایگاه جناب آقای هاشمی معلوم است. ایشان قادر است که به سوی توسعه همه‌جانبه و رفع مشکلات کشور و مردم حرکت کنند و ان شاءالله فضای سیاسی و فرهنگی هم بازتر خواهد شد و با هماهنگی با بالا می‌تونند خطرات را کمتر کنند.»

به گفته او، آقای هاشمی رفسنجانی اقبال خوبی در میان مردم دارد و حضور او در انتخابات هم به نفع مردم است و هم حاکمیت.

حاشیه دیدار با دانشجویان

یک منبع مطلع به رادیو فردا گفت، دانشجویان مهمان محمد خاتمی که همچنان بر نامزدی او در انتخابات اصرار داشتند، برای چند ساعت در دفتر او تحصن کردند، اما واکنش آقای خاتمی به این کار شوخی و خنده با آنان بود.

وی افزود که آقای خاتمی در نهایت به دانشجویان گفته است که اگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود به تبلیغات رادیو و تلویزیون دولتی ایران نیازی ندارد، بلکه مستیقم به میان مردم می‌رود.
XS
SM
MD
LG