لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۵

کمپین فیس بوکی: زن بودن ابزار تحقیر نیست


بخشی از مجموعه عکس های مردان با لباس زنانه که در صفحه کمپین آمده است
بخشی از مجموعه عکس های مردان با لباس زنانه که در صفحه کمپین آمده است
پس از مسئله متهمی که در مریوان با لباس زنانه در شهر گردانده شد، کمپینی فیس بوکی به راه افتاده که در آن اعضا به این مسئله اعتراض کرده و می گویند زن بودن ابزار تحقیر و تنبیه هیچ کس نیست.

این کمپین فیس بوکی بیش از شش هزار و پانصد عضو دارد و در معرفی آن به زبان های فارسی و کردی و انگلیسی نوشته شده این صفحه برای این راه اندازی شده که نشان داده شود نمی توان زن بودن را برای تحقیر دیگران به کار برد.

در این صفحه اعضا مردانی هستند که با لباس زنانه عکس می گیرند و آن را به اشتراک می گذارند و عکس های زیادی از مردان با لباس زنانه در این صفحه اضافه شده و به تدریج بیشتر هم شده است.

یک روز پس از گرداندن متهمی با لباس زنانه در شهر مریوان، مردم این شهر به این رفتار اعتراض کردند که با دخالت نیروی انتظامی روبرو شد.

سامان رسول پور، روزنامه نگار در سوئد در گفت وگو با رادیو فردا گفته بود: «چنین اقدامی سابقه نداشته است، حتی رفتار نیروی انتظامی در شهرهای کردنشین به نسبت جاهای دیگر ایران پیش از این خیلی محتاطانه ‌تر بوده است. به این دلیل که معمولا مردم آن منطقه واکنش سریع‌ تری در مقایسه با سایر مناطق کشور نسبت به برخورد نیروی انتظامی انجام می‌دهند و معمولا در کردستان طرح ‌هایی مثل مبارزه با اراذل و اوباش یا ارتقای سطح امنیت اجتماعی و این مسائلی که عنوان می‌کنند، با آن شدتی که در جاهای دیگر پیگیری می‌شود، به خاطر واکنش و اعتراض مردم صورت نمی‌گیرد.»

در صفحه معرفی این کمپین به زبان فارسی نوشته شده: «نیروهای انتظامی مریوان، روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت، یک متهم مرد را در حالیکه لباس های زنانه قرمز بر تن او کرده بودند، در سطح شهر گردانده و نمایش دادند. دادگاهی در مریوان حکم گرداندن در سطح شهر با لباس های زنانه را برای سه متهم مرد صادر کرده بود که حکم یکی از آنجا اجرا شد.»

در ادامه آمده است: «این اقدام روز بعد، اعتراض شماری از زنان و مردان مریوان را در پی داشت. آنها در یکی از میادین مریوان دست به تجمع زدند و با پوشیدن لباس های قرمز، اعتراض خودشان را به این رفتار دستگاه قضایی و نیروی انتظامی نشان دادند. اما اعتراضات محدود به مریوان نشد. کمپینی با محورت این صفحه آغاز به کار کرده است.»

در پایان آمده است: «کمپین «زن بودن ابزار تحقیر و تنبیه هیچ کس نیست» در حمایت از اقدام به جا و مدنی زنان پیراهن قرمز مریوان و نیز این باور که پوشش زنانه و یا زن بودن ابزاری نیست که بتوان با آن هیچ انسانی را تحقیر یا مورد تنبیه قرار داد، شکل گرفته است. از این رو از عموم مردان دعوت و درخواست می کند که با پوشیدن لباس زنانه و ارسال عکس آن برای صفحه کمپین، اعتراض خودشان را نشان دهند. نه زن بودن و نه لباس زنانه، ابزار تحقیر و تنبیه هیج کسی نیست، و نباید باشد. از ما و این حرکت مدنی حمایت کنید.»
XS
SM
MD
LG