لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۴۵

رويترز: افزایش ۶۸ درصدی واردات نفت چین از ايران در فوریه


خبرگزاری رويترز در گزارشی می‌گويد که واردات نفت کشور چین از ایران در حال افزايش است و در ماه فوریه گذشته با ۶۸ درصد افزایش نسبت به ماه پیش از آن به‌ دو میلیون تن رسیده است.

اين گزارش که روز پنج‌شنبه، يکم فروردين ۱۳۹۲، منتشر شده با توجه به آمار ارائه شده از سوی آژانس بين‌المللی انرژی می‌گويد درست است که در ۱۰ ماه گذشته واردات نفت ايران از چين در پايين‌ترين حد خود بوده، اما همزمان نشان می‌دهد که تحريم های اعمال شده از سوی آمريکا «در حمل و نقل بار در ماه فوریه تاثير زيادی نداشته است».

گزارش مزبور همچنين می‌گويد که شرکت نفتی چینی «سينوپک» که بزرگ‌ترين تاسيسات تصفيه و پالايش نفت در چين را دارد، در يک ماه گذشته حجم بيشتری از نفت ايران را دريافت و پالايش کرده است.

در اين گزارش آمده است: چين که از اصلی‌ترين خريداران نفت ايران است، در ماه فوريه سال جاری ميلادی، نزديک به دو ميليون تن نفت خام از ايران خريده که معادل ۵۲۱ هزار و ۳۳۰ بشکه نفت در روز است و ۶۸ درصد افزایش نسبت به ماه پیش از آن را نشان می‌دهد.

در همین حال واردات نفت چین از ايران در ماه فوريه سال جاری ميلادی نسبت به زمان مشابه سال قبل، ۸۱ درصد بيشتر شده و به ۲۸۸ هزار و ۵۷۶ بشکه در روز رسيده است.

آژانس بين‌المللی انرژی می‌گويد ظاهرا تحريم‌هايی که در ماه فوريه سال جاری ميلادی عليه فروش نفت ايران به اجرا درآمده، «بر صادرات این ماه تاثير زيادی نداشته است».

اين آژانس که روند خريد و فروش محصولات انرژی را رصد می‌کند اعلام کرده است که بازار صادرات نفت ايران در ماه مارس سال جاری ميلادی از مرز ۱.۴ ميليون بشکه در روز هم فراتر رفته است. يک ماه پيش از آن، اين آمار در حدود ۱.۲۸ ميليون بشکه در روز بود.

اين گزارش در تناقض با پيش‌بينی‌هايی است که احتمال می‌دادند با توجه به تحريم‌های جديد از سوی آمريکا، بازار فروش نفت ايران به پايين‌ترين حد خود و کمتر از ۲۰۱۲، سال گذشته ميلادی، برسد.

در همین حال چين که از متحدان اصلی اقتصادی ايران محسوب می‌شود، نارضايتی خود از تحريم‌های يک‌جانبه عليه ايران را بارها پيشتر اعلام کرده است.

شورای امنيت سازمان ملل طی چهار قطعنامه تحريمی از ايران خواسته است فعاليت‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانيوم را به حال تعليق درآورده و صحت صلح‌آميز بودن فعاليت هسته‌ای خود را به آژانس بين‌المللی انرژی اتمی ثابت کند. ايران اين قطعنامه‌ها را رد کرده و فعاليت مرتبط با غنی‌سازی اورانيوم را گسترش داده است.
XS
SM
MD
LG