لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۲۷

ايران به «جايگاه هفتم» تامين کننده نفت وارداتی هند سقوط کرد


گزارش منابع خبری حاکی است که ايران با چهار پله سقوط در ميان تامين کننده‌های عمده نفت وارداتی هند در جايگاه هفتم قرار گرفته است.

هند که دومين مشتری بزرگ نفت تهران است به دلیل تحريم‌های بین‌المللی و مشکلات تامين بيمه نامه برای نفتکش‌های حامل نفت ایران مجبور به جايگزين کردن هر چه بيشتر نفت کشورهای عربی با ايران شده است.

خبرگزاری بلومبرگ روز دوشنبه، ۲۸ اسفند، از قول چند منبع تجارت نفت خام گزارش داده است که پالايشگاه دولتی مانگلور، بزرگترين مشتری نفتی ايران در هند در روزهای اخير دو محموله بزرگ نفتی کشورهای عربی که از نوع نفت سنگين با درجه سولفور بالا است را خريداری کرده و قرار است ماه آينده ميلادی به مقصد هند بارگيری شود.

بلومبرگ می نويسد که شرکت «رويال داچ شل» هلندی- بريتانيايی دو محموله، هر کدام در حجم ۶۵۰ هزار بشکه از نفت توليدی عمان و بحرين را به شرکت مانگلور فروخته است.

اين تجار که به خاطر محرمانه بودن موضوع نخواسته اند نامی از آنها برده شود، گفته‌اند که نوع نفت فروخته شده شبيه نفتی است که مانگلور از ايران خريداری می‌کند.

خبرگزاری رويترز روز جمعه، ۱۸ اسفند ماه، نيز از قول آقای «اوپاديا» مدير عامل شرکت مانگلور هند گزارش داده بود که به خاطر امتناع شرکت‌های بيمه هندی از ارائه بيمه نامه به نفتکش‌های حامل نفت ايران، احتمالا پالايشگاه‌های اين کشور مجبور به «قطع کامل واردات نفت از ايران شوند».

بلومبرگ نيز با اشاره به گفته‌های آقای «اوپاديا» در روز ۳۰ ژانويه نوشته است که اين پالايشگاه قرارداد خريد سالانه پنج ميليون تن نفت خام با ايران دارد، با اين حال تا پايان سال مالی جاری يعنی ۳۰ مارس، ممکن است تنها ۳.۸ ميليون تن نفت از ايران وارد کند و برای سال آتی مالی نيز حتی ممکن است اين رقم کمتر شود.

شرکت مانگلور علاوه بر دو محموله نفتی ياد شده، همچنين يک محموله ۶۵۰ هزار بشکه ای ديگر را از شرکت «آرکاديا نفت» خريداری کرده که از نوع نفت نيمه سنگين يمن است.

همه محموله‌های نفتی تا پايان ماه آينده ميلادی، آوريل، به مقصد هند بارگيری خواهد شد.

خانم پاناباکا لاکشيمی يکی از مقامات بلندپايه نفتی هند و عضو کنگره ملی اين کشور روز ۱۵ مارس با ارائه آمار به پارلمان هند اعلام کرد که کاهش واردات نفت هند از ايران طی ماه‌های آوريل تا دسامبر سال ۲۰۱۲، اين کشور را از رتبه چهارم بزرگترين تامين کننده نفت هند به رتبه هفتم تنزل داد.

اعمال تحريم‌های اتحاديه اروپا و آمريکا بر صادرات نفت ايران در اوايل تابستان سال گذشته باعث کاهش ۵۰ درصدی صادرات نفت ايران برای سال ۲۰۱۲ شده و به گزارش آژانس جهانی انرژی کل درآمد نقتی ايران در اين سال تا ۴۰ ميليارد دلار کاهش يافته است.

ايران روی هم رفته در سال گذشته ميلادی روزانه حدود ۱.۱ ميليون بشکه صادرات نفت خام داشته است.

کاهش صادرات نفت ايران در سال گذشته در حالی است که خبرگزاری رويترز دوشنبه هفته گذشته با استناد به گفته‌های چند منبع آگاه گزارش داد که انتظار می‌رود صادرات نفت خام ايران برای ماه جاری ميلادی، مارس، با افت شديد مواجه شود و به ۸۱۰ هزار بشکه در روز برسد.

رويترز گزارش داده بود هند که ماه گذشته روزانه ۲۷۹ هزار بشکه نفت از ايران خريده بود، برای ماه جاری تنها خريد روزانه ۱۱۷ هزار بشکه نفت ايران را برنامه ريزی کرده است، همچنين کره جنوبی در ماه جاری تنها ۶۰ هزار بشکه در روز نفت از ايران خواهد خريد، در حالی که متوسط خريد نفت ايران توسط اين کشور در سال گذشته ميلادی روزانه ۱۴۳ هزار بشکه بود.

بر اساس اين گزارش، واردات نفت ژاپن از ايران نيز احتمالا از ۱۸۴ هزار بشکه به ۱۴۸ هزار بشکه در ماه جاری برسد، اما چين به عنوان بزرگترين مشتری نفت ايران برای ماه جاری قرار است روزانه ۳۷۹ هزار بشکه نفت از ايران بخرد که نسبت به ماه قبل ۲۵ هزار بشکه در روز افزايش نشان می‌دهد.
XS
SM
MD
LG