لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۲۲

مریخ پیما موفق به نمونه برداری حفره ای از سطح مریخ شد


مریخ پیمای «کیوریاسیتی» یا کنجکاوی توانست در جریان ماموریت خود، حفره ای در سطح مریخ ایجاد کرده و با موفقیت از آن نمونه برداری کند.

به گزارش سازمان عملیات هوا فضای آمریکا، ناسا، عملیات حفر به قطر شش سانتی متر پیش از تحویل به ایستگاه فضایی، روی تجهیزات موجود روی مریخ پیما، آزمایش خواهد شد.

این گزارش حاکی است این نخستین بار است که نمونه ای با این مقیاس از سطح یک سیاره دیگر با موفقیت برداشته می شود. ناسا، عملیات حفر را موفقیتی رو به جلو ارزیابی کرده است.

«جان گرانسفلد»، از مرکز اداره عملیات ناسا گفته است: «از زمانی که ما توانستیم کیوریاسیتی را روی سطح مریخ فرود آوریم، این بزرگترین موفقیت این عملیات بوده است.»

سطح مریخ برای بررسی امکان پذیرایی حیات و زندگی از سوی ناسا در حال بررسی است و با چنین آزمایشی می توان ابعاد تازه ای از امکان ایجاد حیات روی مریخ به دست آورد.

محققان از زمان شروع این ماموریت، نزدیک به شش ماه صبر کردند تا بتوان این عملیات را انجام داد.

مریخ نورد «کنجکاوی» در ماه نوامبر ۲۰۱۱ از پایگاه «کیپ کاناورال» ایالت فلوریدا پرتاب شد و سفر هشت ماه و نیمه و شیوه فرود آن بر مریخ از سوی ناسا به عنوان «پیچیده‌ترین سفر و فرود فضاپیماها تاکنون» توصیف شده‌است.

عملیات حفر با چکش کاری روی محل شروع شد و پس از یک هفته کار، سوراخی به عمق دو سانتی متر، کنده شد. خاک های برداشته شده از این حفره در حال بررسی است و مقداری از آن هم به زمین منتقل خواهد شد.

دو ابزار آزمایشگاهی هم روی مریخ پیمای «کیوریاسیتی» یا کنجکاوی نصب شده، خاکبرداری محیط را بررسی و آنالیز می کند و آزمایش شیمیایی سنگ ها را هم انجام می دهد.

مریخ پیمای «کیوریاسیتی» یا کنجکاوی، قرار است به مدت دو سال بر سطح مریخ بماند و طی این مدت در محل فرود خود که در «دهانه گِیل» در نزدیکی استوای مریخ است آزمایش‌های مختلفی را انجام دهد.

بررسی‌های پیشین نشان داده ‌است در کوهی به ارتفاع پنج کیلومتر که در میان این دهانه واقع شده مواد معدنی زیادی وجود دارد که وجود آب در گذشته باعث ایجاد آنها شده ‌است.

کوشش‌های بین‌المللی برای دست‌یابی به مریخ از سال ۱۹۶۰ آغاز شده و کشورهای مختلف شمار زیادی مدارگرد، فضاپیماهای کوچک و دیگر دستگاه‌ها را به سوی مریخ اعزام کرده‌اند که میزان موفقیت این مأموریت‌ها تاکنون ۴۰ درصد بوده‌است؛ ناسا در این اقدامات بیشترین درصد موفقیت‌ها را داشته‌است.
XS
SM
MD
LG