لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۱۹

مریخ‌نورد «کنجکاوی» با موفقیت بر سطح سیاره سرخ فرود آمد


نخستین تصویر ارسالی از مریخ‌نورد «کنجکاوی» به زمین.
نخستین تصویر ارسالی از مریخ‌نورد «کنجکاوی» به زمین.
در اقدامی که «بلندپروازانه‌ترین تلاش در تاریخ برای رسیدن به مریخ» نامیده شده است، سازمان فضانوردی آمریکا، ناسا، توانست روز دوشنبه یک آزمایشگاه سیار را با موفقیت بر سطح این سیاره سرخ فرود آورد.

این آزمایشگاه مریخ‌نورد که ابعادی قابل مقایسه با یک خودرو دارد «کنجکاوی» (کیوراسیتی) نام گرفته و ساخت آن بیش از دو و نیم میلیارد دلار هزینه در بر داشته‌است.

هدف از اعزام «کنجکاوی» به مریخ بررسی احتمال وجود تاریخچه‌ای از حیات در این سیاره و هم‌چنین تجزیه و تحلیل جو این کره به منظور آماده شدن برای پروژه‌های سکونت انسانی در این سیاره در آینده نزدیک اعلام شده‌است.

مریخ نورد «کنجکاوی» در ماه نوامبر ۲۰۱۱ از پایگاه «کیپ کاناورال» ایالت فلوریدا پرتاب شد و سفر هشت ماه و نیمه و شیوه فرود آن بر مریخ از سوی ناسا به عنوان «پیچیده‌ترین سفر و فرود فضاپیماها تاکنون» توصیف شده‌است.



فرود این آزمایشگاه شش‌چرخه توسط یک «جرثقیل هوایی» و بزرگ‌ترین «چتر مافوق صوت» جهان صورت گرفت و این مجموعه پس از هفت دقیقه عبور سخت از جو سیاره مریخ به سطح آن نزدیک شد و سپس جرثقیل یادشده موفق شد آزمایشگاه سیار را به آرامی بر سطح کره فرود آورد.

پس از این فرود، ارسال تصاویری خاک‌آلود از قرار گرفتن چرخ‌های این مریخ‌نورد بر روی سطح که توسط دوربینی در قسمت عقب آن گرفته شده، موفقیت‌آمیز بودن این مأموریت فرود را تأیید کرد و شادمانی کارکنان ناسا در پایگاه هوافضای مستقر در لس‌آنجلس را به همراه داشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات متحده، با انتشار بیانیه‌ای این عملیات را به عنوان «افتخاری یگانه برای آمریکا» توصیف کرد و افزود که «فرود موفقیت‌آمیز کنجکاوی، پیچیده‌ترین آزمایشگاه سیار که تا امروز بر سطح سیاره‌ای دیگر فرود آمده، شاهکاری بی‌سابقه در عرصه فناوری است و به عنوان نقطه عطفی برای افتخار ملی تا آینده‌های دور پابرجا خواهد بود.»

رییس‌جمهوری ایالات متحده در ادامه گفت: «این ثابت می‌کند که حتی سخت‌ترین چالش‌ها حریف ترکیب منحصر به فرد نبوغ و اراده ما نمی‌شوند.»

مریخ‌نورد «کنجکاوی» قرار است به مدت دو سال بر سطح مریخ بماند و طی این مدت در محل فرود خود که در «دهانه گِیل» در نزدیکی استوای مریخ است آزمایش‌های مختلفی را انجام دهد.

بررسی‌های پیشین نشان داده‌است در کوهی به ارتفاع پنج کیلومتر که در میان این دهانه واقع شده مواد معدنی زیادی وجود دارد که وجود آب در گذشته باعث ایجاد آنها شده‌است.

کوشش‌های بین‌المللی برای دست‌یابی به مریخ از سال ۱۹۶۰ آغاز شده و کشورهای مختلف شمار زیادی مدارگرد، فضاپیماهای کوچک و دیگر دستگاه‌ها را به سوی مریخ اعزام کرده‌اند که میزان موفقیت این مأموریت‌ها تاکنون ۴۰ درصد بوده‌است؛ ناسا در این اقدامات بیشترین درصد موفقیت‌ها را داشته‌است.
XS
SM
MD
LG