لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۸

استقبال اتحادیه اروپا از آزادی ستوده و دیگر زندانیان سیاسی


کاترین اشتون، رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا
کاترین اشتون، رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا
سخنگوی کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از آزادی شماری از زندانیان سیاسی از جمله نسرین ستوده در ایران استقبال کرده و آن را گامی مثبت ارزیابی کرده است.

به گزارش راديو اروپای آزاد، راديو آزادی، مايا کوسيانيچ، سخنگوی کاترين اشتون، روز پنج‌شنبه، ۲۸ شهريورماه، در بروکسل گفت: «کاترين اشتون به گرمی از آزادی شماری از زندانيان سياسی از جمله نسرين ستوده که در سال ۲۰۱۰ به زندان افتاد و برنده جايزه ۲۰۱۲ ساخاروف اتحاديه اروپا شد استقبال می‌کند.»

وی افزود: «خانم اشتون همچنین ابراز امیدواری کرد که این قدم‌های مثبت شروع خوبی برای ورود به دوره‌ای تازه باشد، مترادف با تعهداتی که سیاستمداران جدید ایرانی اعلام کرده‌اند.»

روز ۲۷ شهریورماه از ایران خبر رسید که شماری از زندانیان سیاسی و عقیدتی و نیز گروهی از روزنامه‌نگاران دربند آزاد شده‌اند.

در میان آزادشدگان نام کسانی مانند نسرین ستوده و فيض‌الله عرب‌سرخی، معاون وزير بازرگانی دولت محمد خاتمی، به چشم می‌خورد.

گزارش‌ها همچنین از آزادی محبوبه کرمی و مهسا امرآبادی، از بازداشت‌شدگان بعد از اعتراضات مردمی سال ۸۸، مريم جليلی، ميترا رحمتی، فرح واضحان، ژيلا مکوندی و کفايت ملک‌محمدی از زندانيان سياسی بند زنان زندان اوين حکایت داشت.

در همین حال عيسی سحرخيز، روزنامه‌نگار، محسن امين‌زاده، معاون وزير خارجه در دولت محمد خاتمی و ميرطاهر موسوی، نماینده کرج در مجلس ششم و از اعضای ستاد میرحسین موسوی، از ديگر آزادشدگان هستند.

حسن روحانی در کازار انتخاباتی خود قول داده بود که برخی از محدودیت‌های سیاسی و اجتماعی را رفع خواهد کرد. در زمان انتخابات گروهی از زندانیان سیاسی نیز از آقای روحانی حمایت کردند.

در همین زمینه وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که ۱۸ سپتامبر، ساعتی پس از آزادی گروهی از زندانیان سیاسی در ایران منتشر کرد، از این موضوع استقبال کرد؛ علاوه بر آمریکا گروه‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر و آزادی بیان نیز به استقبال‌کنندگان پیوسته‌اند.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود با استقبال از آزادی زندانیان سیاسی و نام بردن از نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر، به قول‌هایی که حسن روحانی در کارزار انتخاباتی خود برای گستردن آزادی بیان، آزادی‌های سیاسی و اجتماعی برای همه ایرانیان داده، اشاره می‌کند.
XS
SM
MD
LG