لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۸

سرنوشت مدال آوران ايرانی در المپيک لندن؛ فقط دو نفر مانده‌اند


کاروان ورزش ايران در المپيک لندن ۴ طلا، ۵ نقره و ۳ برنز، بهترين نتيجه در تاريخ ورزش ايران را از حيث تعداد مدال به جا گذاشت. اما با گذشت يک سال از المپيک، از جمع ۱۲ ورزشکار مدال آور فقط دو نفری که در کشتی آزاد روی سکوی سوم ايستادند، همچنان در ترکيب تيم ملی قرار دارند.

از کاروان ۵۳ نفره ايران در لندن، ۴۱ نفر مدال نگرفتند و بسياری از آنها نيز ديگر در ترکيب تيم ملی نيستند و برخی حتی تمرينات را هم رها کرده‌اند. در مصاحبه‌های اين ورزشکاران، نارضايتی از مسئولان فدراسيون متبوع و وزارت ورزش، انتقاد از وعده‌های تحقق نيافته، بی انگيزگی و نا اميدی نسبت به آينده از جمله دلايل کنار ماندن‌شان عنوان شده است.

گرچه خانه تکانی تيم‌های ملی پس از هر دوره از بازی‌های المپيک، امری عادی در دنيای ورزش است اما آن ورزشکاران در شرايط طبيعی و به خاطر نزديک شدن به سن بازنشستگی از تيم ملی کنار می‌مانند. در حالی که علت اصلی بيرون ماندن مدال‌ آوران کاروان ورزش ايران، فراهم نشدن توقعات‌شان است. از طرفی شرايط سنی همه آن‌ها به گونه‌ای است که دست کم تا المپيک ۲۰۱۶ توانايی حضور در مسابقات را دارند.

غير از احسان لشگری و کميل قاسمی برندگان مدال برنز المپيک لندن در کشتی آزاد که بخت شرکت در مسابقات جهانی ۲۰۱۳ را دارند، بقيه مدال آوران المپيک لندن يا خانه‌نشين هستند يا ديگر نام‌شان در فهرست تيم ملی نيست که در ادامه معرفی شده‌اند.

بهداد سليمی - طلا

قوی‌ترين مرد سه سال اخير جهان و المپيک در آخرين اظهار نظر گفته: حرف آخر را با تهديد می‌گويم، هم من و هم بقيه المپيکی‌ها پيشنهادهای قابل توجهی از کشورهای ديگر داريم که با ادامه اين شرايط، شايد روی آنها هم هم فکر کنيم.

سليمی در برنامه زنده تلويزيونی با کوروش باقری سرمربی تيم ملی وزنه‌برداری به جدال لفظی پرداخت. برنامه‌ای که ويدئوی آن پوشش گسترده‌ای پيدا کرد. او گفته ديگر برای ما نه ليگ برتری وجود دارد و نه تيم ملی، در واقع هيچ چيز برای ما نگذاشته‌اند.

حميد سوريان - طلا

تاثير مخرب کنار رفتن محمد بنا، مانند اصابت موشک به پيکر کشتی فرنگی ايران بود و ساختاری را که بنا ۸ سال برای بنا کردنش زحمت کشيده بود، فرو پاشيد. سوريان در حالی که با يک مدال طلای ديگر در تاريخ کشتی ايران دست نيافتنی خواهد شد، از تيم ملی کنار مانده است.

او نامزد انتخابات شورای شهر تهران هم شد اما پيش از انتخابات گفت به دليل علاقمندی‌اش به کشتی ترجيح می‌دهد قيد حضور در انتخابات را بزند و برای بازگشت به روی تشک، چشم انتظار تحولات آتی اين رشته ورزشی باشد.

اميد نوروزی - طلا

او پيش از المپيک هم ناراضی‌ترين عضو حاضر در اردوی کشتی بود و قبل از اعزام به لندن گفت: ساکن شيراز هستم و بايد هزار کيلومتر به خاطر سه سکه بيايم تهران. به قهرمانان جهان بی‌احترامی کردند. کاش به جای طلای جهانی ، کنج خيابان يک دکه داشتم تا با آن اموراتم را بگذرانم.

بعد از ايستادن روی سکوی نخست المپيک هم گفت: وعده‌ها عملی نشده، برای چه دوباره به اردو برگردم؟ مگر مريضم که دوباره کشتی بگيرم؟ بيشتر اين مسئولان دشمن ورزش هستند نه مسئول ورزش. تا زمانی‌که اوضاع درست نشود برنمی‌گردم، چون هيچ فايده‌ای ندارد.

قاسم رضايی - طلا

از مرد بی رقيب تشک‌های سالن اکسل لندن نيز بعد از المپيک خبری نبود. جايزه‌اش را به زلزله زدگان آذربايجان اهدا کرد و گويی همراه با محمد بنا از صحنه کشتی ايران بيرون رفت. قاسم رضايی حالا فرصت حضور در مسابقات جهانی بوداپست را از دست داده و با انصراف او، رقابت انتخابی ۹۶ کيلوگرم برگزار نخواهد شد.

جانشينان محمد بنا تصميم دارند مهدی علی ياری را به عنوان نفر برتر اين وزن به رقابت‌های جهانی ۲۰۱۳ اعزام کنند.

نواب نصيرشلال - نقره

او نيز جزو تحريمی‌های وزنه برداری است که با حضور کوروش باقری، حاضر نيستند به اردو بيايند. تنها خوزستانی مدال آور در المپيک لندن می‌گويد: هنوز هديه المپيک خود را از اداره‌کل ورزش و جوانان استان دريافت نکرده‌ام. قرار بود ۱۵ ميليون تومان بدهند اما ندادند. هم‌چنين قرار بود يک خانه وزنه‌برداری به نامم در اهواز احداث شود که آن را هم فراموش کردند.

او درباره ادامه حضورش در تيم‌ ملی گفته: تصميم تمام وزنه‌برداران اين است که نمی‌توان با اين وضعيت کار کرد. خودم، بهداد سليمی، سجاد انوشيروانی، سعيد محمدپور و کيانوش رستمی به حسين رضازاده گفتيم که ديگر باقری مربی‌مان نباشد.

صادق گودرزی - نقره

تنها کشتی‌گير ايران در هر دو رده آزاد و فرنگی است که در چهار سال اخير توانسته مدال جهانی و المپيک بگيرد. اما در شرايطی که در دنيای کشتی رقيبی جز جردن باروز آمريکايی و نماينده روسيه نمی‌شناسد، قيد حضور در تيم ملی را زد و اعلام خداحافظی کرد. مدتی بعد به تمرينات برگشت، در حالی که نامش از فهرست مسافران مسابقات جهانی خط خورده بود.

محمد طلايی مربی تيم ملی درباره ناراحتی گودرزی از بی‌توجهی‌ها گفت: کادر فنی برای رقابت‌های قهرمانی آسيا او را دعوت کرد و حتی قرار بود در آسيايی کشتی بگيرد تا بدنش از فرم بيرون نيايد، اما او به تمرينات نيامد. در سفر به آمريکا هم غايب بود. مربيان که نمی‌توانند او را دستگير کنند و به تمرينات بياورند.

سجاد انوشيروانی - نقره

نايب قهرمان فوق سنگين المپيک لندن، همشهری رضازاده است اما او نيز حاضر نيست به اردوی تيم ملی بيايد. انوشيروانی اتخاذ تصميم برای پايان دادن به بحران در اردوی اين رشته ورزشی را به بعد از انتخابات رياست جمهوری موکول کرده بود. اما هنوز تغييری در تصميم او و ساير وزنه برداران تحريمی مشاهده نمی‌شود.

آخرين باری که سجاد در محيط‌های ورزشی ديده شده، هنگام حضور در محل تمرين تيم فوتبال پرسپوليس و گفت وگو با علی دايی بوده، او از خويشاوندان دايی است.

محمد باقری معتمد - نقره

تنها مدال آور تکواندو در المپيک لندن، فعلاً به خاطر مصدوميت جايی در ترکيب تيم ملی ندارد. جراحی انحراف زانو برای ترميم رباط صليبی باعث شد فرصت حضور در مسابقات جهانی ۲۰۱۳ مکزيک را از دست بدهد و به زعم پزشک معالجش هنوز با شرايط مطلوب، فاصله زيادی دارد.

باقری معتمد که تنها مدال طلای ايران در مسابقات جهانی ۲۰۰۹ دانمارک را هم کسب کرد، اگر می‌خواست در مسابقات جهانی شرکت کند، ريسک پارگی مجدد رباط او بسيار بالا بود.

احسان حدادی - نقره

فدراسيون دووميدانی از جذب مربی مورد نظر حدادی خودداری کرد. او گفته ديگر برای تيم ملی ايران مسابقه نخواهد داد. تاکنون نيز سر حرفش ايستاده و در مسابقات قهرمانی آسيا حضور نيافت تا مدال طلای پرتاب ديسک نصيب نماينده هندوستان شود.

تنها مدال آور تاريخ دووميدانی ايران در مسابقات جهانی و المپيک می‌گويد: چرا مسئولان ورزش در حالی که بايد حامی قهرمانان باشند اين طور رفتار می‌کنند؟ برای سفر به آمريکا برای تمرينات، ۱۶ ميليون تومان فقط پول بليت داده‌ام. مگر درآمدم چقدر بوده که همه هزينه‌ها را از جيب خودم بپردازم.

کيانوش رستمی - برنز

می‌گويد وزنه‌برداری دگرگون شده و ما ديگر هيچی از آن نمی‌فهميم. هشت ماه حرف زديم اما هيچ کس صدای ما را نشنيد. طوری با ما برخورد می‌کنند که انگار اشتباه از ما بوده. درحالی که ما بدترين توهين‌ها را شنيديم. بنابراين با اين وضع يا بايد ورزش را کنار بگذاريم يا به طور جدی، فکر ديگری کنيم.

رستمی که خود همشهری سرمربی تيم ملی است، تنها مدال آور استان کرمانشاه در المپيک لندن بود. او درباره آينده گفته: هر روز تمرين می‌کنم. در تمرينات شخصی بارها رکورد جهان را زده‌ام. اگر همين الان با هر دو وزنه‌بردار که در اردوی تيم ملی هستند مسابقه دهم، با کمتر از ۲۰ کيلوگرم آنها را نمی‌گيرم. اما اگر وضع به اين صورت باشد و به مسابقه‌های جهانی اعزام نشوم يک تصميم کاملا جدی می‌گيرم که هيچ کس فکرش را نمی‌کند.

او درباره واکنش مردم در برخورد با خود و ديگر ملی‌پوشان گفت: خيلی‌ها می‌گويند چرا به اردوی تيم ملی نمی‌رويد اما بعضی ديگر می‌گويند حالا که کسی به شما نگاه هم نمی‌کند، اگر نرويد بهتر است. برخی‌ نيز از موضوع اطلاعی ندارند و فکر می‌کنند در اردو هستيم.
XS
SM
MD
LG