لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۱

تدابیر امنيتی فرانسه همزمان با چاپ کاريکاتورهای مجله «شارلی ابدو»


پلیس دربرابر ساختمان مجله شارلی ابدو
پلیس دربرابر ساختمان مجله شارلی ابدو
مجله فرانسوی «شارلی ابدو» روز چهارشنبه در شماره تازه خود کاریکاتورهایی از پيامبر مسلمانان منتشر کرد که در پی آن، دفتر اين مجله از سوی پليس برای جلوگيری از هرگونه اعتراض و راهپيمايی احتمالی تحت محاصره قرار گرفت.

همچنين فرانسه اقدامات امنيتی در اطراف سفارت‌های خود در ديگر کشورها را افزايش داده است.

به گزارش شبکه تلويزيونی سی ان ان، «استفان شاربونيه»، مدیر مجله شارلی ابدو گفت: «ما قصد ريختن بنزين روی آتش نداريم ولی فکر می‌کنيم با راه خودمان که طنز است، بايد از آزادی بيان دفاع کنيم.»

بيش از يک هفته است که شماری از کشورهای مسلمان به فيلم آماتور و ضداسلامی موسوم به «معصوميت مسلمانان» که روی شبکه يوتيوب بخش‌هايی از آن منتشر شده، اعتراض می‌کنند و سفارت‌های آمریکا به ویژه کانون این اعتراض‌ها است.

مجله شارلی ابدو در پاريس پيشتر هم به دليل چاپ کاريکاتورهايی از پيامبر مسلمانان هدف حمله قرار گرفته و به آتش کشيده شده بود. آقای شاربونيه گفت: این هفته خبرها در مورد محمد و این فیلم ِمزخرف بود و ما موضوع خود را به آن اختصاص دادیم.

وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد روز جمعه اين هفته سفارت‌ها و مدارس خود در ۲۰ کشور جهان که بيشتر آنها مسلمان هستند را تعطيل خواهد کرد و از روز چهارشنبه ۲۹ شهريورماه هم اقدامات امنيتی برای سفارت های خود را افزايش داده است.

يکی از معترضان مسلمان در فرانسه در گفت وگو با سی ان ان، کاريکاتورهای چاپ شده را «فرصتی برای فروش بيشتر» خوانده و گفته که در مقايسه با فيلم ضد اسلامی، کمتر تحریک‌‌‌کننده بوده ولی کماکان به «شکاف ميان شرق و غرب» دامن زده است.

يکی از نويسندگان شارلی ابدو به سی ان ان گفت: ما قصدمان خندیدن به همه افراط‌گرایان از همه ادیان است.

مخالفت دولت فرانسه با راهپيمايی عليه فيلم ضداسلامی

دفتر نخست وزيری فرانسه روز چهارشنبه اعلام کرد تظاهرات در اعتراض به فيلم ضداسلامی موسوم به «معصوميت مسلمانان» را ممنوع کرده و اجازه برپايی آن را نخواهد داد. ژآن مارک آيرو، نخست وزير فرانسه روز چهارشنبه گفت که اين واکنش و مسائل مرتبط با آن «هيچ ربطی به فرانسه ندارد.»

نخست‌وزیر فرانسه روز سه‌شنبه ضمن دفاع از آزادی بیان گفته بود که باید مسئولیت‌پذیری را نیز در نظر گرفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شماری از جمعيت‌های اسلامی در فرانسه در روزهای اخير از طريق شبکه های اجتماعی مانند فيس بوک و توئيتر مشغول سازماندهی برای راهپيمايی بودند که وزارت کشور فرانسه با آن مخالفت کرده است.

آقای آيرو گفت که به طور مشخص، تظاهرات در پاريس ممنوع اعلام شده است. وی در مورد
ديگر تظاهرات مشابه در شهرهايی غير از پاريس، اشاره ای نکرده است. جمعيت‌های اسلامگرای فرانسه در ديگر شهرها هم روز يکشنبه را برای تظاهرات اعلام کرده‌اند.

نخست وزير فرانسه گفت: اين مسئله هيچ ارتباطی به ما ندارد و دليلی هم ندارد وارد چيزی شويم که بخواهد هرگونه يا به هر شکلی، ارزش‌های ما را خدشه‌دار کند. وی همچنين گفت کسانی که از کاريکاتورهای مجله شارلی ابدو احساس ناراحتی می‌کنند يا فکر می‌کنند به آنها توهين شده، می‌توانند شکايت کنند.
XS
SM
MD
LG