لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۹

گردشگران خارجی در راه ایران؛ «هتل‌ها تا سال ۲۰۱۶ جای خالی ندارند»


میدان امیر چخماق، یزد
میدان امیر چخماق، یزد

ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردان‌های ایران گفته است که هتل‌های چهار و پنج ستاره پنج شهر گردشگری اصلی ایران تا سال آینده میلادی توسط گردشگران خارجی رزرو شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای پورفرج روز ۱۹ مرداد گفته است: «در تهران، اصفهان، يزد و شيراز هتل‌های چهار و پنج ستاره تا سال ۲۰۱۶ جای خالی ندارند. در شهری مانند اهواز فقط يک هتل چهار ستاره خوب وجود دارد که آن هم رزرو شده است. چون ميزان گردشگران خارجی ورودی به ايران نسبت به سال‌های گذشته رشد کرده است».

وی همچنین گفته هتل به اندازه کافی برای گردشگران وجود ندارد و گفته مکاتباتی انجام شده تا «در شهر اصفهان و ماه مهر به عنوان فصل ورود گردشگران خارجی جشنواره برگزار نشود، چون گردشگران خارجی در راه هستند، هتل‌ها جا ندارد و اين ماه دقيقا اوج ورود توريست خارجی به اصفهان است. بنابراين می‌توان جشنواره‌هايی مانند فيلم کودک را به زمان ديگری موکول کرد».

آقای پورفرج گفته است: «اکنون با کمبود هتل‌های مناسب در کشور مواجه هستيم. ساخت يک هتل سه سال طول می‌کشد. کار را بايد شروع کنيم و بودجه ويژه‌ای به آن بدهيم و فراخوان سرمايه‌گذاری در حوزه هتل‌سازی داده شود».

آمار هتل‌های پنج و چهار ستاره

بر اساس گزارشی که پیشتر خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا منتشر کرده بود، هتل‌های پنج ستاره که بیشترین کاربری را در گردشگری خارجی ایران دارند، کمترین واحدها را به خود اختصاص داده‌اند.

این گزارش تعداد هتل‌های پنج ستاره سراسر کشور را ۲۳ هتل، با چهار هزار و ۷۵۶ اتاق، و ۱۰هزار و ۲۰۶ تخت برشمرده است. اما در آمار ارائه شده از سوی جامعه هتلداران ایران، با احتساب هتل‌های مناطق آزاد، تعداد هتل‌های پنج ستاره در سراسر کشور ۲۷ واحد ثبت شده است.

در عین حال مشکل اصلی در بررسی مسائل مربوط به گردشگری و خدمات مرتبط با آن در ایران، نبود آمار موثق و معتبر است. برای مثال سایت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بخش‌های مختلفی در حوزه‌های فعال این سازمان دارد، ولی آمار دقیقی در آن اشاره نشده و حتی هتل‌ها به درجه تقسیم‌بندی نشده‌اند.

این تفاوت و ابهام در سایر منابع مرتبط با گردشگری نیز به چشم می‌خورد، چنانکه سایت جامعه تورگردان‌های ایرانی که آقای پورفرج مسئول آن است، بخش مستقلی در این باره ندارد و آماری آمار آن در این زمینه به‌روز نیست.

در آمار ارائه شده در سایت هتلداری ایران، در شهر یزد فقط دو هتل پنج ستاره و شش هتل چهار ستاره ثبت شده است. در اهواز، یک هتل پنج ستاره و دو هتل چهار ستاره، و در شیراز هم شش هتل چهار ستاره و سه هتل پنج ستاره ثبت شده است.

ارزیابی قیمت‌ هتل‌ها در ایران هم کار دشواری است چرا که بیشتر سایت‌های آماری قیمت دقیق را ارائه نمی‌دهند ضمن اینکه قیمت‌ها برای گردشگران خارجی متفاوت است.

سایت الف پیشتر در گزارشی نوشته بود: «گرانی هتل‌های کشور باعث شده است آمار ۲۱۵هزار و ۴۱۹ تخت که رقمی چندان قابل توجه به‌شمار نمی‌آید، آن هم برای کشوری که آمارهای میلیونی از سفرهای داخلی و خارجی‌اش می‌دهد و چشم‌اندازی برای جذب ۲۰میلیون گردشگر خارجی دارد، در بیشتر فصل‌های سال گاه تا ۵۰ درصد هم خالی بماند».

XS
SM
MD
LG