لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۹

اخراج دیپلمات ایرانی متهم به آزار جنسی در برزیل


اداره کل ارزیابی و نظارت وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه ای اعلام کرده حکمت الله قربانی، دیپلمات متهم به تخلف در برزیل را از وزارت خارجه اخراج کرده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، اداره کل ارزیابی و نظارت وزارت خارجه ایران در بیانیه ای گفته است: «به دنبال رسيدگی به پرونده تخلفاتی کارمند شاغل در سفارت جمهوری اسلامی ايران در برزيل ، با توجه به احراز مغايرت رفتار نامبرده با مقررات اداری و همچنين شئونات شغلی و اسلامی و تطبيق آن با بندهای ۱و ۲۱ ماده ۸ قانون رسيدگی به تخلفات اداری ، مشاراليه به اخراج از وزارت خارجه محکوم شد.»

حکمت‌الله قربانی که به گزارش رسانه‌های برزیل بیش از ۵۰ سال سن دارد، ۲۶ فروردین‌ماه در استخری در برازیلیا، پایتخت برزیل، بازداشت شد.

به گفته پلیس برزیل، شاهدان عینی گفته‌اند این دیپلمات ایرانی در حالی که تظاهر می‌کرد در حال شنا است، به زیر آب می‌رفت و در زیر آب، بدن دختران را لمس می‌کرد. سن این دختران ۹ تا ۱۵ ذکر شده است.

پس از بالا گرفتن خشم والدین این دختران، پلیس این دیپلمات را بازداشت و بعد از مدتی به دلیل مصونیت قضایی او را آزاد کرده است. به نوشته روزنامه برزیلی «او گلوبو»، آقای قربانی در سلسله‌مراتب سفارت جمهوری اسلامی در برزیل، نفر سوم است.

پس از اعلام این خبر از برزیل، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران ابتدا در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دولتی ایرنا، این خبر را رد کرد و گفت: «بررسی‌های به عمل آمده نشان می‌دهد که مطلب منتشر شده توسط این‌گونه رسانه‌ها، خلاف واقع و فاقد صحت است.»

سفارت جمهوری اسلامی ایران در برزیل پس از انتشار این گزارش ها در رسانه های برزیلی، ضمن رد اتهام این دیپلمات، رسانه‌ها را متهم کرد که نسبت به برخی کشورها، از جمله ایران، «مغرضانه» برخورد می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران پس از آن روز پنجم اردیبهشت، در واکنشی دوباره به رسوایی بازداشت دیپلمات ایرانی به دلیل تعدی به دختران نوجوان اعلام کرد که این فرد «به کشور بازگشت داده شده» و «با او برخورد خواهد شد.»

وزارت خارجه ایران در ابتدا اصلا به حضور این فرد در استخر مختلط اشاره‌ای نمی‌کرد و آقای مهمان‌پرست خود در نخستین واکنش اعلام کرد که «اتهام مطرح‌شده» با سوابق این دیپلمات جور درنمی‌آید.
XS
SM
MD
LG