لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۸

احتمال اعزام گروهی ناظر ایرانی برای نظارت بر انتخابات سوریه


مرضيه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ايران، روز سه‌شنبه اعلام کرد که تهران مشغول بررسی دعوت دولت سوريه در مورد نظارت انتخاباتی است و احتمالا گروهی به عنوان ناظر از سوی جمهوری اسلامی به سوريه اعزام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، ايرنا، خانم افخم روز سه‌شنبه، ۳۰ ارديبهشت، در جلسه هفتگی خود با خبرنگاران گفت: «ارسال ناظر در انتخابات در دستور کار است و در حال بررسی آن هستيم و به محض اين که درباره آن تصميم‌گيری شود، اعلام می‌کنيم.»

وی در عین حال در پاسخ يک خبرنگار تاييد کرد که گروه‌هايی از ايران به عنوان ناظر در انتخابات سوريه حضور خواهند داشت.

خبرگزاری فرانسه هم روز سه‌شنبه گزارش داد که محمد اللحام، رئيس پارلمان سوريه، اعلام کرده است که این کشور از «پارلمان‌های ۱۳ کشور دوست» درخواست کرده‌ است هيئت‌هايی را برای نظارت بر انتخابات سوريه به این کشور گسیل کنند. رئيس پارلمان سوريه به نام این «کشورهای دوست» اشاره‌ای نکرده است.

بشار اسد، رئيس جمهوری فعلی سوريه، که دو دور تاکنون رئيس جمهوری بوده، برای دور سوم قرار است در انتخابات شرکت کند. دوره رياست جمهوری در سوريه هفت سال است.

در طرف مقابل، نيروهای مخالف بشار اسد در سوریه برگزاری انتخابات را «ادا و اطوار» خوانده و آمريکا هم آن‌ را «تقليد مضحک دموکراسی» خوانده است.

دولت حاکم در سوريه که مشغول درگيری نظامی با مخالفان است، اعلام کرده فقط در نواحی تحت کنترل دولت مرکزی، انتخابات را برگزار خواهد کرد.

روز سه‌شنبه سخنگوی وزارت خارجه ايران همچنين گفت: «ما از ابتدا بر ضرورت حل سياسی در بحران سوريه تاکيد کرده و گفت‌وگوهای سوری‌ـ‌‌سوری (مخالفان دولت و دولت حاکم در سوريه) را به عنوان مبنايی برای حل اين مشکل دانسته‌ايم.»

جمهوری اسلامی ايران يکی از حاميان اصلی بشار اسد، رئيس جمهوری فعلی سوريه، است.

غرب ايران را به ارسال کمک‌های مالی و نظامی به سوريه متهم کرده است. ايران در پاسخ گفته فقط کارشناسان نظامی در سوريه دارد و تمامی حمايت‌های تهران از دمشق به کمک‌های بشردوستانه محدود می‌شود.

گروه ناظر حقوق بشر در سوريه اعلام کرده تعداد کشته‌ها در جنگ داخلی سوريه از ماه مارس سال ۲۰۱۱ تاکنون، ۱۶۲ هزار و ۴۰۲ نفر بوده است.

گروه ناظر حقوق بشر در سوريه می‌گويد که اين آمار شامل شهروندان غيرنظامی، شورشيان و اعضای ارتش سوريه است که از آغاز قيام گروه‌هايی از مردم سوريه عليه حکومت بشار اسد کشته شده‌اند.

جنگ داخلی سوريه بيش از سه سال است که به درازا انجاميده، بدون آن که نشانه‌ای از صلح ديده شود. در اين شرايط برخی گزارش‌ها حکايت از آن دارد که نيروهای حکومت سوريه در ماه‌های اخير به پيروزی‌هايی برابر شورشيان دست يافته‌اند و موقعيت خود را محکم‌تر کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG