لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۶

اسرائیل: قدرت های جهانی در برابر ایران بیش از حد نرمش نشان می دهند


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل روز سه شنبه از اين که قدرت های جهانی فقط از ايران می خواهند غنی سازی با درصد پايين را متوقف کند، انتقاد کرده و گفته است که این رویکرد نرمش و انعطاف بيش از حد است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای نتانياهو در جريان کنفرانسی در دانشگاه تل آويو گفت: «بعد از اين همه دور مذاکره، فقط از ايران خواسته اند تا غنی سازی با درصد پايين را متوقف کند.»

وی افزود: «ايران نه تنها غنی سازی بيشتر از ۲۰ درصدی را دنبال کرده، راه رسيدن و ساخت بمب اتمی را هم هنوز دارد ادامه می دهد.»

نخست وزير اسرائيل گفت: «قدرت های جهانی بايد سخت و قاطع با ايران برخورد کنند و بگويند هرچه غنی سازی کرده را تحويل داده و از خاک خود خارج کند، برنامه اتمی را به طور کامل توقف کرده و تمامی تاسيسات اتمی از جمله تاسيسات زيرزمينی نزديک قم را هم تعطيل و جمع کند.»

نخست وزير اسرائيل گفته است: «تنها با همکاری دقيق و مشخص ايران به مذاکرات و با انجام اين سه درخواست است است که می توان برنامه اتمی ايران را متوقف کرد. متاسفانه اين چيزی نيست که سر ميز مذاکره با ايران مطرح می شود.»

کشورهای پنج به علاوه يک گفت وگوهايی را با ايران شروع کرده اند که دور اول و دوم آن در استانبول و بغداد انجام شد و قرار است دور بعدی آن در مسکو دنبال شود.

در جريان مذاکرات با ايران از زمان شروع پرونده اتمی، قدرت های جهانی خواستار تعليق برنامه غنی سازی و همکاری ايران با آژانس برای تاييد صلح آميز بودن برنامه اتمی ايران شده اند.

بحث توقف کامل برنامه اتمی و يا جمع شدن آن هيچ گاه مطرح و درخواست نشده است. ايران برنامه اتمی خود را صلح آميز می داند و حاضر به توقف آن نشده است.

ايران در زمان رياست جمهوری محمد خاتمی، مذاکراتی به سه کشور اروپايی فرانسه، بريتانيا و آلمان شروع کرد و در جريان آن حاضر به تعليق تمامی فعاليت های اتمی شد.

شورای امنيت سازمان ملل تاکنون طی چهار قطعنامه تحريمی از ايران خواسته فعاليت های مرتبط با غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق درآورده و صحت صلح آميز بودن فعاليت های اتمی خود را به آژانس بين المللی انرژی اتمی، ثابت کند.

بنيامين نتانياهو، از زمان تشکيل دولت ائتلافی خود سياست جنگ طلبانه عليه ايران اتخاذ کرده است. دولت اسرائيل برنامه اتمی ايران را خطری برای خود می داند.

ايالات متحده آمريکا و اتحاديه اروپا تحريم‌های يک‌جانبه‌ ای عليه ايران اعمال کرده‌اند که به مراتب فراگيرتر از تحريم‌های شورای امنيت است.

در يک سال گذشته سيستم‌های مالی بين‌المللی تحت فشار آمريکا محدوديت‌های زيادی برای معاملات تجاری با ايران ايجاد کرده‌اند و بسياری از شرکت‌های غربی نيز خود را از پروژه‌های صنعتی و نفت و گاز ايران کنار کشيده‌اند.
XS
SM
MD
LG