لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۵

نگرانی اسرائيل از فروش سلاح پيشرفته آمريکايی به دولت‌های عربی


موشه يعلون، وزير دفاع اسرائيل، از فروش تسليحات پيشرفته آمريکايی به دولت‌های عربی حاشیه خليج فارس با هدف «مهار ايران» ابرازنگرانی کرد و گفت اين وضعيت ممکن است برتری نظامی اسرائيل در منطقه را به چالش بکشد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، وزير دفاع اسرائيل روز سه‌شنبه ۱۹ خرداد گفت: «هر چند امروز اين حکومت‌ها (کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس) طرح خصمانه‌ای عليه اسرائيل ندارند ولی همان طور که می‌دانيم موضعگيری و نيت حکومت‌های خاورميانه ممکن است تغيير کند. بدون شک آنها از توانايی لازم برای به خطر انداختن اسرائيل برخوردار خواهند شد و ما بايد برای اين شرايط آماده شويم».

موشه يعلون قبل از ملاقات با ژنرال مارتين دمپسی، رييس ستاد نيروهای مسلح آمريکا، در سخنرانی خود در يک کنفرانس امنيتی بر ضرورت حفظ «برتری نظامی کيفی» اسرائيل تاکيد کرده و خواستار دريافت کمک‌های نظامی بيشتر از واشینگتن شد.

وزير دفاع اسرائيل گفت: «دولت‌های عربی منطقه خليج فارس به خاطر مقابله با شرايط جديد ايران خود را با تجهيزات غربی و به خصوص آمريکايی مسلح می‌کنند».

اشاره او به احتمال توافق هسته‌ای در پايان ماه ژوئن است که بر اساس آن قرار است بخشی از تحريم‌های بين‌المللی عليه ايران در ازای محدود شدن فعاليت‌های هسته‌ای تهران لغو شود.

موشه يعلون در ادامه سخنان خود در کنفرانس سالانه امور استراتژيک در هرتزليا افزود: «تسليح دولت‌های عربی منطقه خليج فارس برای اسرائيل يک چالش است و حفظ موقعيت فعلی ما که "برتری نظامی کيفی" اسرائيل ناميده می‌شود، اهميت فراوانی دارد».

این گزارش حاکی است که دولت آمريکا بر اساس سياست موسوم به «برتری نظامی کيفی» همواره تسليحاتی را در اختيار اسرائيل قرار داده که از رقبا و دشمنان بالقوه اين کشور در سطح منطقه بهتر و پيشرفته‌تر هستند.

دولت اسرائيل که تنها قدرت هسته‌ای خاورميانه تلقی می‌شود، توافق مورد مذاکره برای جلوگيری از دستيابی ايران به بمب هسته‌ای را ناکافی می‌داند.

اسرائيل مدعی است که لغو تحريم‌های بين‌المللی باعث خواهد شد که ايران کمک‌های بيشتری در اختيار گروه‌های مسلح وابسته به خود قرار دهد.

باراک اوباما روز ۱۴ مه در ديدار با رهبران کشورهای عربی منطقه خلیج فارس اعلام کرد که در صورت به خطر افتادن امنيت آن‌ها، دولت آمريکا گزينه نظامی را در نظر خواهد گرفت.

بسياری از دولت‌های عربی منطقه خليج فارس که سلاح‌های پيشرفته آمريکايی دارند اکنون در همکاری با واشینگتن ارتقاء توان ضد موشکی، امنيت سايبری و مقابله با تروريسم را در دستور کار قرار داده‌اند.

XS
SM
MD
LG