لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۶

جان کری: کنگره اختیار تغییر توافق اتمی ایران و آمریکا را نخواهد داشت


جان کری در جلسه کمیته روابط خارجی سنا
جان کری در جلسه کمیته روابط خارجی سنا

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه ۲۰ اسفند گفت که به رغم تهدید‌ سناتورهای جمهوریخواه، کنگره اختیار تغییر توافق احتمالی میان دولت آمریکا با ایران را نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای کری که در جلسه کمیته روابط خارجی سنا سخن می‌گفت، نامه ارسالی از سوی ۴۷ سناتور جهوریخواه آمریکا خطاب به رهبران ایران را «مطلقا باورنکردنی» توصیف کرد.

وی اظهار داشت: «اینکه (در این نامه) گفته شده است که کنگره می‌تواند مفاد توافقنامه (احتمالی) را تغییر دهد، نادرست و خطا است».

وزیر امور خارجه آمریکا در جلسه بررسی درخواست کاخ سفید برای صدور مجوز عملیات نظامی محدود علیه «حکومت اسلامی» گفت نامه‌ای که سناتورهای آمریکایی خطاب به ایران نوشته‌اند، «اعتماد جهانی متحدان آمریکا را به خطر انداخته است».

آقای کری گفت: «پیام (این نامه) این است که اگر هر اعتمادی می‌خواهید در روابط خود با آمریکا داشته باشید، باید با ۵۳۵ نماینده کنگره گفت‌وگو کنید».

وی افزود: «فرستادن چنین پیامی هم نادرست و هم پیشنهاد بسیار نامناسبی است».

۴۷ سناتور جمهوريخواه در نامه‌ای سرگشاده به رهبران ايران هشدار دادند که هرگونه توافق هسته‌ای با دولت آمريکا، بدون نظر موافق کنگره، پس از رياست جمهوری اوباما، دوام نخواهد يافت.

آقای کری که سابقه حضور ۲۹ ساله در مجلس سنا دارد، افزود: «هیچ‌کس نمی‌گوید که شما حق ندارید ناراضی باشید. اما می‌توانید در صحن علنی (سنا) حاضر شده و ناخرسندی خود را اعلام کنید. اما این نامه دو قرن سابقه اجرای سیاست خارجی در آمریکا را زیر سوال می‌برد».

جمهوریخواهان کنگره آمریکا از توافق احتمالی اتمی با ایران راضی نیستند و در حالی که هنوز توافقی حاصل نشده است، آن را «توافق بد» نامیده‌اند.

مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ برای دستيابی به توافقی نهايی برای مسئله هسته‌ای تهران هم اکنون در جريان است. قرار است ايران و شش قدرت جهانی تا ۲۴ مارس در اين مذاکرات به توافقی سياسی دست يابند.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نامه نوشته شده از سوی سناتورهای آمریکایی را «فاقد ارزش حقوقی» خوانده است.

XS
SM
MD
LG