لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۰

علی لاریجانی: ستاد رفع مشکلات اقتصادی با حضور سه قوه تشکیل شد


علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه گفته ستادی برای رفع مشکلات اقتصادی و با حضور سه قوه دولت، مجلس و قوه قضاییه، کار خود را شروع کرده که البته هنوز به صورت «غیرمصوب» است.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای لاریجانی گفته است: «اين ستاد به صورت غيرمصوب، اکنون فعاليت خود را آغاز کرده و با حضور دولت، مجلس و قوه قضاييه در حال کار است و اگر بخواهد چارچوبی برای اصلاح بودجه و ساير امور اقتصادی داشته باشد، بايد حتما نقش قانونی خود را پيدا کند.»

به عبارت دیگر این ستاد هنوز قدرت اجرایی ندارد و برای این که بتواند عمل مصوب انجام دهد، باید ساختاری قانونی برای آن تعریف شود که بتواند اعمال اجرایی داشته باشد.

آقای لاریجانی در مورد نشست غیرعلنی مجلس در روز چهارشنبه گفته است: « در اين جلسه طولانی پنج ساعته، موضوعات حساسی که اکنون با آن مواجهيم مانند گندم، مرغ، وضعيت صنعت و شرايط کشاورزان و دامداران، با حضور مسئولان دولتی مطرح شد و درباره اين مسائل به صورت مبسوط صحبت کرديم.»

در حالی نشست غیر علنی مجلس با حضور برخی از اعضای کابینه در خصوص مشکلات اقتصادی برگزار شده است که طی هفته های اخیر آثار کمبود و گرانی برخی از کالا اساسی در ایران باعث بروز نگرانی هایی شده است.

در همین زمینه، به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران،ايسنا، نگرانی های اقتصادی نمايندگان مجلس در جلسات پی در پی کميسيون ها با وزرا کاملا برطرف نشد و این موضوع در جلسه غيرعلنی چهارشنبه مورد بررسی قرار گرفت.

طبق این گزارش، وزاری صنعت،‌ معدن،‌ تجارت، جهاد کشاورزی، اقتصاد و دارايی و نفت به همراه رييس کل بانک مرکزی در جلسه غيرعلنی مجلس حضور داشتند.

خبرگزاری ایسنا، می گوید، «قيمت ارز،‌ نابسامانی صنايع و به خصوص خودرو سازی ها،‌ گرانی و تورم در کالاهای اساسی، افزايش قيمت محصولات کشاورزی،‌ نابسامانی در بازار لبنيات و مرغ،‌ کاهش ارز مسافرتی، اختصاص ندادن تسهيلات بانکی ، تحريم و وابستگی بودجه به نفت از جمله دغدغه های نمايندگان مجلس در جلسه روز چهارشنبه» بود.

در حالی نشست غیرعلنی مجلس در روز چهارشنبه برگزار شده است که روز دوشنبه شماری از مردم نيشابور در در استان خراسان رضوی در اعتراض به کمبود و گرانی مرغ دست به تظاهرات زده بودند.

بهای مرغ در ایران طی ماه های اخیر افزایش چشمگیری داشته است و روزنامه همشهری نیز پیشتر در گزارشی نوشته بود که برخی از مردم برای خرید مرغ دولتی از سه روز جلوتر ثبت‌نام می‌کنند ولی پس از ایستادن در صف‌های طولانی نتوانسته‌اند مرغ خریداری کنند.

«هم اندیشی برای عبور »از این مرحله

رییس مجلس شورای اسلامی گفته است: «زمان آن نيست که قوا مشکلات را به گردن يکديگر بيندازند و مهم اين است که اجازه ندهيم به مردم فشار بيايد، بايد با هم‌انديشی از اين مرحله عبور کنيم.»

آقای لاریجانی هفته پیش و به گزارش خبرگزاری مهر در مورد گرانی ها گفته بود: «گرانی موجود در کشور یک اشکالاتی دارد و ما نباید با مردم چند پهلو صحبت کنیم و اگر اقتصاد کشور حساب و کتاب داشت وضع امروز گرانی کشور این‌گونه نبود که این امر نشان‌دهنده ضعف مدیریت اقتصادی کشور است.»

علی لاریجانی در قم گفته بود: «کشورهای مختلف همانند ایران تا این حد با مشکل گرانی مواجه نیستند و ین امر نشان‌دهنده این است که در دولت درست عمل نشده است.»

رییس مجلس روز چهارشنبه وعده داده که هفته آینده هم جلسه ای تشکیل شود تا «از گردنه‌ای که برخی فکر می‌کنند برای ملت ايران طراحی می‌کنند با تدبير، همفکری و پشتيبانی قوای مختلف، عبور کنیم.»

آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران هم روز سه شنبه گفته بود مشکلات را گردن این و آن نیاندازید و برای آن راه حل پیدا کنید.

علی لاريجانی، همچنین پیشتر، منشا اصلی گرانی‌های اخير را اجرای نادرست قانون هدفمندی يارانه‌ها، اتخاذ تدابير نادرست و همکاری نکردن بانک‌ها با صنايع دانسته بود.

به گزارش خبرگزاری ايلنا، او با تاکيد بر اينکه بروز مشکلات و گرانی‌های اخير قابل پيش‌بينی بوده، افزود: دامداران و مرغداران از ۸ ماه پيش نسبت به نبود علوفه و کنجاله هشدار داده بودند، اما به علت بی‌توجهی، الآن اين موضوع جدی شده است.

شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون طی چهار قطعنامه تحريمی از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران با رد اين در خواست ها برنامه غنی سازی خود را توسعه داده است. در همين راستا آمريکا و اتحادیه اروپا نيز تحريم های يکجانبه ای را عليه ايران اعمال کرده اند.

کشورهای غربی ایران را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته ای خود در صدد دستیابی به تکنولوژی ساخت سلاح های هسته ای است. ایران این اتهام را رد می کند می کند و می گوید برنامه هسته ای این کشور کاملا صلح آمیز است.
XS
SM
MD
LG