لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۷

معاذ الخطیب، رهبر ائتلاف ملی سوریه از سمت خود استعفا کرد


گزارش ها حاکی است که احمد معاذ الخطیب، رهبر ائتلاف ملی سوریه از سمت خود استعفا کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه که روز یکشنبه چهارم فروردین منتشر شده، آقای خطیب پیشتر گفته بود «در صورتی که به یک سری خط قرمز ها برسیم، از سمت خود کنار می روم.»

احمد معاذ الخطیب، از روحانیون سابق و از مذهبی های میانه رو است که در میان مخالفان حاکمیت بشار اسد، چهره ای مستقل محسوب می شود.

استعفای او در حالی اعلام شده که به تازگی تشکیلات ائتلاف ملی سوریه، نخست وزیر برای خود انتخاب کرده است. «غسان هیتو» پس بحث ها و گفت وگوهای زیاد، به عنوان
نخست وزیر معرفی شد.

رویترز در گزارشی می نویسد، آقای خطیب که ۵۳ سال دارد، چند وقتی است که تلاش داشته از سمت خود استعفا کند و با مقرر کردن نخست وزیر موقت برای ائتلاف ملی سوریه، موافق نبوده است.

وی از پیش نمازهای دمشق است که چند بار به اتهام تشویق مردم به برکناری حاکمیت بشار اسد، دستگیر شده و به زندان افتاده بود. سپس اجازه هرگونه سخنرانی و موعظه از وی گرفته شد و معاذ الخطیب از سوریه به قاهره و سپس قطر فرار کرد و در نوامبر سال گذشته به رهبری ائتلاف ملی سوریه انتخاب شد.

آقای خطیب از خانواده ای با پیش زمینه اسلام سوفی می آید و هیچ ربطی به تشکیلاتی چون اخوان المسلمین و یا دیگر گروه های مذهبی و مخالف ندارد. وی تحطیل کرده در مطالعات بین الملل است و به رغم این که شخصی مذهبی است، شمار زیادی از مخالفان سکولار هم از او حمایت می کنند.

شکاف در تشکیلات در مخالفت با نخست وزیر موقت

«ارتش سوریه آزاد» که از اصلی ترین تشکیلات شبه نظامی مخالفان است، روز یکشنبه به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد نخست وزیری غسان هیتو را قبول ندارد.

اعضای ائتلاف ملی سوریه یک هفته پیش در شهر استانبول ترکیه، پس از جلسه‌ای چهارده ساعته پشت درهای بسته با ۳۵ رأی از مجموع ۴۹ رأی «غسان هیتو» را برای اداره مناطق شمالی کشور برگزیدند. امیدواری ائتلاف ملی سوریه این بود که با این کار، بتواند کمک های بیشتری دریافت کند.

لوای مقداد، سخنگوی ارتش آزاد سوریه به خبرگزاری فرانسه گفت: «من از طرف اعضای نظامی ارتش آزاد به شما می گویم ما این رای را قبول نداریم و این شخص نخست وزیر را به زور به ائتلاف ملی، فرستاده اند.» وی بدون اشاره به جزییات بیشتر گفت: «ما از تمامی اعضای تشکیلات مخالفان می خوهیم دست از خطا برداشته و آن چه غلط است را اصلاح کنند.»

در جریان رای گیری برای نخست وزیر غسان هیتو، چهره هایی مانند «ولید البنی» سخنگوی ائتلاف ملی آن را بایکوت کرده و جلسه را ترک کردند. همچنین ۱۲ تن از سران تشکیلات مخالفان حاضر در ائتلاف اعلام کردند در واکنش به نتایج رای گیری «غیرمشروع»، حضور خود در ائتلاف را به حال تعلیق درمی آورند.

این گزارش به نقل از منابع خود در استانبول می گوید گروه اخوان المسلمین که از گروه های مخالف جدی در جریان ائتلاف ملی است، گروه های دیگر را مجبور به قبول غسان هیتو کرده است.

لوای مقداد گفته است: «با تمام احترام به آقای هیتو، باید گفت وی در جایگاه مشروعی نیست و گروه های مخالف بر سر انتخاب او به اجماع نرسیده اند.» این گفته ها در حالی است که یک روز پیشتر، «سلیم ادریس» از رهبری ارتش آزاد سوریه در پیامی ویدئویی روی یوتیوب گفته بود ارتش آزاد، با اجماع کامل از نخست وزیری پیشتیبانی می کند.

درگیری های داخلی در سوریه دو سال است که ادامه دارد. در پی احتمال حمله شیمیایی به مخالفان از سوی نیروهای دولتی، ممکن است فشارها بر دمشق افزایش یابد. آمریکا گفته بود استفاده از سلاح شیمیایی خط قرمز است.

دبیرکل سازمان ملل درخواست تشکیل گروهی کرده که مسئله استفاده از سلاح شیمیایی را بررسی کنند. دولت سوریه می گوید این مخالفان بوده اند که با سلاح شیمیایی حمله کرده اند و نیروهای مخالف می گویند فقط نیروهای دولتی به چنین سلاح هایی دسترسی دارند.
XS
SM
MD
LG