لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۷

روسیه: ایران باید در مذاکرات در مورد سوریه حضور داشته باشد


ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه روز سه شنبه در اردن گفت که در جریان مذاکراتی که قرار است در ژنو و درباره سوریه تشکیل شود، باید از ایران هم دعوت کرد و آن ها هم باید بخشی از گفت وگوها باشند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای پوتین گفت: «بهتر است برای هرگونه تصمیم گیری برای پایان دادن به بحران سوریه، از ایران دعوت کرد و آن ها را در گفت وگوها وارد کرد.»

رییس جمهوری روسیه در گفت وگوی مشترک خبری با عبدالله، پادشاه اردن گفت: «اگر ایران را از این جریان حذف کنیم، وضع پیچیده و غامض تر از این می شود.»

ولادیمیر پوتین که از اسرائیل و مناطق فلسطینی دیدار کرده و روز سه شنبه راهی اردن شدهبود، گفت: «برای حل مسائل منطقه به حمایت ایران نیاز است.»

وی افزود: «هرقدر همسایه های سوریه بیشتر حضور فعال داشته باشند، بهتر می توان به راه حلی رسید. نادیده گرفتن چنین امکان هایی به قول دیپلمات های غیر سازنده خواهد بود.»

لاوروف: بدون ایران نتیجه مناسب به دست نمی آید

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که همراه آقای پوتین بود نیز به خبرنگاران گفت: «فکر می کنیم باید از (ایران) هم برای مذاکرات روز شنبه دعوت شود.»

وزیر خارجه روسیه گفت: «این کار باید حتما شده باشد و بدون ایران مذاکرات سوریه حاصل چندانی نخواهد داشت. اگر هم ایران دعوت نشده باشد که آن هایی که تاثیری در قضیه دارند، همه شان دعوت نشده اند.»

قرار است روز شنبه آینده و در ژنو، جلسه ای در مورد سوریه با حضور کوفی عنان، دبیرکل سابق سازمان ملل و نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در مورد مذاکرات و انتقال قدرت در سوریه، برگزار شود. قدرت های جهانی به این جلسه دعوت شده اند و آقای لاوروف گفت: «البته اگر هم ایران را دعوت نکنند، ما در این جلسه حضور خواهیم داشت.»

منابع خبری از درگيری‌های شديد بین نيروهای دولتی سوريه و مخالفان در اطراف پايگاه‌های گارد رياست جمهوری در مشق پايتخت اين کشور و حومه آن در روز سه شنبه خبر داده اند.

ايريويه لادسو، معاون دبيرکل سازمان ملل متحد روز سه شنبه به شورای امنيت ابلاغ کرد که با وجود خطر رو به افزايش در نتيجه خشونت‌ها در سوريه، از سر گيری فعاليت ناظران در اين کشور محال به نظر می‌رسد.

کوفی عنان فرستاده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب به سوريه، طرح صلحی شش ماده‌ای به منظور پايان دادن به بحران اين کشور ارائه داده است. آتش بس ميان طرف‌های درگير نخستين بند اين طرح صلح است که حضور ناظران هم باعث اجرايی شدن آن نشد.
XS
SM
MD
LG