لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۶

اتحادیه عرب: مسکو صادرات اسلحه به سوریه را متوقف کند


احمد بن حلی، معاون دبیرکل اتحادیه عرب
احمد بن حلی، معاون دبیرکل اتحادیه عرب
اتحادیه عرب می‌گوید روسیه باید صادرات اسلحه به سوریه را متوقف کند و تأکید کرده است که ارسال اسلحه به سوریه به خشونت‌ها در این کشور دامن می‌زند و موجب کشتار مردم می‌شود.

احمد بن حلی، معاون دبیرکل اتحادیه عرب، در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری روسی اینترفکس که روز پنج‌شنبه، اول تیرماه، منتشر شد، همکاری نظامی سوریه و روسیه را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «زمانی که تجهیزات نظامی به سوریه ارسال می‌کنید، به کشتار مردم کمک می‌کنید.»

وی تأکید کرد که هرگونه کمکی که به خشونت‌ها در سوریه دامن می‌زند، باید متوقف شود.

در همین زمینه بریتانیا به تازگی بیمه یک کشتی حامل تجهیزات نظامی ارسالی روسیه به سوریه را لغو کرد.

به نوشته روزنامه بریتانیایی گاردین، این کشتی که با حمل سه هلی‌کوپتر جنگی تعمیر شده و سیستم‌های دفاع هوایی عازم سوریه بود، در نهایت ناگزیر به بازگشت به روسیه شد.

احمد‌ بن حلی در گفت‌وگوی خود با اینترفکس همچنین بر تشکیل نشست «گروه تماس سوریه» تأکید کرد و از حضور ایران در این گروه استقبال کرد.

وی گفت که به باور وی تمامی کسانی که به نوعی درگیر بحران سوریه هستند باید بخشی از این نشست باشند.

پیشتر روسیه نیز بر حضور ایران در «گروه تماس سوریه» تأکید کرده بود، امری که مخالفت فرانسه، بریتانیا و آمریکا را به همراه داشته است.

قرار بر این است که مذاکرات صلح «گروه تماس سوریه» که ایده برگزاری آن از سوی کوفی عنان، فرستاده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب به سوريه، مطرح شد، ۱۰ تیرماه در ژنو سوئیس نشستی را برگزار کنند.

هدف از این نشست بررسی مسئله گذار سیاسی در سوریه است.

به گزارش گاردین، بریتانیا و آمریکا اعلام کرده‌اند که در صورت موافقت بشار اسد با برگزاری نشست «گروه تماس سوریه» و حضورش در این نشست، «امکان دارد» واشینگتن و لندن آقای اسد را مورد عفو قرار دهند.

یک مقام ارشد بریتانیایی همچنین اعلام کرده است که در صورت موافقت بشار اسد با شرکت در این نشست، حضور امن وی در ژنو تضمین می‌شود.

۱۵ ماه از آغاز ناآرامی‌ها در سوریه می‌گذرد. سازمان ملل فروردین‌ماه سال جاری شمار کشته‌شدگان خشونت‌های سوریه را بیش از ۹ هزار تن ارزیابی کرد. گروه‌های مخالف می‌گویند این رقم در حال حاضر به بیش از ۱۱ هزار تن رسیده است.
XS
SM
MD
LG